نوشته شده توسط : کوروش فنایی

بلبرینگ های دور بالا اجزای مکانیکی حیاتی هستند که در طیف گسترده ای از کاربردها از ماشین آلات صنعتی گرفته تا تجهیزات پزشکی یافت می شوند. این بلبرینگ ها برای تحمل بارهای شعاعی و محوری بالا در سرعت های چرخشی بسیار بالا طراحی شده اند و عملکرد روان و عمر طولانی را تضمین می کنند. انتخاب بیرینگ مناسب با تعیین نوع آن (بلبرینگ، رولبرینگ) شروع می شود. برای مثال رولبرینگ ها برای بارهای بزرگتر مناسب هستند. یکی از پارامترهای مهم در انتخاب بلبرینگ و رولبرینگ ها، کلاس لقی آن ها است. کلاس لقی یا بلبرینگ دور بالا چیست؟ با چه پسوندی نشان داده می شود؟ برای چه کاربردهایی استفاده می شود؟ این ها سوالاتی است که در این مقاله به آن ها پاسخ خواهیم داد. همچنین جهت کسب اطلاعات بیشتر راجع به انتخاب و خرید بلبرینگ و رولبرینگ ها با کارشناسان فروش کالا صنعتی در تماس باشید.

همچنین جهت اطلاع بیشتر به مقاله معرفی انواع و مشخصات بلبرینگ مراجعه کنید.

بلبرینگ دور بالا

پسوند C3 در بلبرینگ
یکی از سوالاتی که مشتریان همواره از ما دارند این است که پسوند C3 در بلبرینگ ها به چه معناست؟ تفاوت این بلبرینگ با بلبرینگ های عادی چیست؟

در جواب به این سوالات باید بگیم که در بلبرینگ و رولبرینگ ها پسوند C3 به این معنی می‌باشد که یک فضای اضافی بین رینگ‌های بلبرینگ برای انبساط وجود دارد. در تمامی بلبرینگ ها چنین فضایی وجود دارد و در بلبرینگ‌های با پسوند C3 این فضا بیشتر می‌باشد. به طور کلی پسوندهای C1 تا C5 در شماره بلبرینگ و رولبرینگ ها به مقدار فاصله داخلی بلبرینگ اشاره دارد که به آن لقی نیز گفته می‌شود. این لقی در واقع فاصله بین عناصر غلتان و رینگ‌های بلبرینگ می‌باشد. همچنین جهت کسب اطلاعات بیشتر راجع به تمامی پسوندها و پیشوندهای بلبرینگ می توانید مقاله آشنایی با شماره فنی بلبرینگ را مطالعه کنید.

کد لقی بلبرینگ
همانطور که اشاره شد، کلاس لقی بلبرینگ و رولبرینگ ها تنها مختص به C3 نمی باشد و این یازه از C1 تا C5 است. در ادامه به بررسی هر کدام از این پسوند ها پرداخته شده است:

C1: لقی کمتر از C2 نامیده می‌شود و کمترین لقی را در بین بلبرینگ‌ها دارد و بسیار کم کاربرد می‌باشند.
C2: لقی کمتر از استاندار نامیده می‌شود. C2 لقی بیشتری نسبت به C1 دارد ولی همچنان از حالت استاندارد لقی کمتری دارند. این بلبرینگ‌ها نیز غیر معمول هستند و کاربرد بسیار محدودی دارند.
C0 یا CN: این کلاس لقی، لقی استاندارد نامیده می‌شود که معمولاً بدون پسوند در بلبرینگ‌ها می‌باشد و یکی از متداول ترین کلاس لقی می‌باشد.
C3: کلاس لقی C3، لقی بیش از استاندارد می‌باشد. این کلاس لقی رایج‌ترین نوع بلبرینگ است و برای اکثر کاربردها انتخاب صحیحی می‌باشد.
C4: لقی C4 لقی بیشتر از C3 می‌باشد و به اندازه C3 رایج نیست. این کلاس لقی اغلب در بلبرینگ‌های میل لنگ موتور کوچک استفاده می‌شود.
C5 : C5 نیز بالاترین درجه لقی را در بین بلبرینگ‌ها دارد که این کلاس لقی نیز کاربردهای بسیار محدودی دارد.
در بلبرینگ و رولبرینگ ها اگر مقدار کمی لقی داشته باشند، مشکلی ایجاد نمی شود ولی اگر این لقی بیش از اندازه باشد و با بلبرینگ اصلی خیلی متفاوت باشد، بلبرینگ بر اثر اصطکاک زیاد، گرما و... دچار خرابی زود هنگام شده و طول عمر آن به شدت کاهش می یابد. به طور کلی لقی داخلی بلبرینگ به معنای آزادی حرکت رینگ های داخلی و خارجی بلبرینگ است.

بررسی انواع علامت اختصاری بلبرینگ دور بالا
علامت اختصاری رایج برای بلبرینگ های دور بالا HRB است که مخفف High-Speed Roller Bearing به معنای بلبرینگ غلتکی دور بالا است. همچنین ممکن است بسته به استاندارد یا سازنده خاص، از علامت های اختصاری دیگری نیز استفاده شود، مانند:

HSB: بلبرینگ دور بالا
HR: بلبرینگ غلتکی دور بالا
HSR: بلبرینگ غلتکی مخروطی دور بالا
HCB: بلبرینگ تماس زاویه ای دور بالا
مشخصات بلبرینگ دور بالا
بلبرینگ های دور بالا برای تحمل بارهای شعاعی و محوری در سرعت های چرخشی بسیار بالا طراحی شده اند. در ادامه به بررسی مشخصات فنی بلبرینگ های دو بالا میپردازیم.

ظرفیت بار بالا: ظرفیت بار بلبرینگ دور بالا به نوع، اندازه و طراحی آن بستگی دارد. آنها می توانند بارهای شعاعی و محوری بالا را در سرعت های چرخشی بسیار بالا تحمل کنند.
سرعت بالا: بلبرینگ های دور بالا برای کار در سرعت های چرخشی تا چندین هزار دور در دقیقه طراحی شده اند.
عمر طولانی: با روانکاری و نگهداری مناسب، بلبرینگ های دور بالا می توانند عمر طولانی داشته باشند.
عملکرد روان: عناصر غلتشی صاف و دقیق به عملکرد روان و کاهش اصطکاک کمک می کنند.

کلاس لقی در بلبرینگ ها

انواع لقی بلبرینگ
همانطور که گفته لقی به معنای حرکت آزادانه دو رینگ نسبت به یکدیگر است. از آنجایی که رینگ ها در دو جهت لقی دارند و حرکت می کنند، دو نوع لقی بلبرینگ نیز وجود دارد:

لقی شعاعی بلبرینگ، عمود بر محور مرکزی اندازه گیری می‌شود.
لقی محوری بلبرینگ، در امتداد محور مرکزی اندازه گیری می‌شود.
حداکثر فاصله تئوری بلبرینگ چقدر است؟
حداکثر فاصله تئوری بلبرینگ چقدر است

مقدار واقعی فاصله داخلی بلبرینگ باید تا حد امکان حداقل (چند میکرون) یا حتی 0 تحت بار و پس از مونتاژ باشد.

درجه صحیح لقی بلبرینگ نیز به این عوامل بستگی دارد:

کاربرد بلبرینگ
دمای دستگاه و بلبرینگ
کاربردهای شفت و پوشش بلبرینگ
به دلیل این عوامل تأثیرگذار، انتخاب کد C مناسب بلبرینگ به کار دقیقی نیاز دارد. ابتدا باید فاصله نظری بلبرینگ را به درستی محاسبه کنید.

دلایل اهمیت کد C صحیح بلبرینگ ها
پسوند C در بلبرینگ ها همانطور که گفته شد نشان دهنده فاصله داخلی بین رینگ های بلبرینگ می باشد. اگر بلبرینگی استفاده شود که لقی آن مناسب با عملکرد شما نباشد، باعث خرابی آن می شود. فاصله داخلی بلبرینگ تا حد زیادی عملکرد عملیاتی بلبرینگ ها را تعیین می کند. برای نمونه اگر به جای بلبرینگ دور بالا C3، یک بلبرینگ ساده انتخاب شود، این بلبرینگ توانایی پاسخگویی به عملکرد مورد نظر را ندارد و بعد از مدت کمی شکسته می شود. این سری بلبرینگ ها در بسیاری از الکتروموتور، گیربکس صنعتی، پمپ ها و... مورد استفاده قرار میگیرند. در برخی از کاربردها نیاز است از بلبرینگ با لقی بالا C3 و C4 استفاده کرد. مهم ترین این کاربردها عبارت اند از:

هنگامی که فشار قابل توجهی روی شفت و/یا محفظه وجود دارد.
هنگامی که یک ناهماهنگی بسیار جزئی بین محفظه بلبرینگ و شفت وجود دارد.
هنگام استفاده در دماهای بالا
به عنوان مثال در کاربردهایی که سرعت حرکت بلبرینگ زیاد می‌باشد، گرمای زیادی تولید می‌شود. این گرما از مسیر خارجی به محفظه و از مسیر داخلی به شفت منتقل می‌شود که این باعث انبساط می شود که فاصله موجود در بلبرینگ را پر می‌کند. اگر در این کاربردها از بلبرینگ‌های C3 استفاده نشود، فضایی برای انبساط وجود ندارد و منجر به خرابی بلبرینگ می‌شود.

کاربرد بلبرینگ های دور بالا
شرایط زمانی که دستگاه در حال کار است مثال فاصله داخلی بهینه بلبرینگ در کد C
انحراف قابل توجه شفت بلبرینگ چرخ نیمه شناور در خودروها C5 یا معادل آن
بخار از طریق میله‌های توخالی یا میله‌های فشاری که در معرض دماهای بالا قرار دارند جریان می‌یابد

قسمت خشک کن ماشین آلات کاغذ؛
غلتک‌های حمل و نقل در کارخانه‌های نورد
موتورهای کششی برای قطار C3,C4
C3
C4
بارهای ضربه‌ای بالا و ارتعاشات یا هر دو رینگ داخلی و خارجی دارای تناسب پرس هستند غربال‌های ارتعاشی
کانکتور هیدرولیک
گیربکس تراکتور
ویبراتور ها C3,C4
C4
C4
رینگ‌های داخلی و خارجی شل گیره‌های نورد برای کارخانه‌های نورد C2 یا مشابه
صدای کم و بدون لرزش موتورهای کوچک با ویژگی‌های خاص C1، C2، CM
تنظیم برای جلوگیری از انحراف قابل توجه شفت دوک اصلی ماشین تراش CC9، CC1
کاربرد انواع کلاس لقی در بلبرینگ ها

در این مقاله در مورد بلبرینگ های دور بالا مطالبی را ارائه کردیم. به طور خلاصه به تمامی بلبرینگ های که دارای پسوند C3,C4,C5 هستند بلبرینگ دور بالا می گویند. معمول ترین و پرکاربردترین نوع بلبرینگ های دور بالا، بلبرینگ های C3 است. دلیل نامگذاری این بلبرینگ ها به بلبرینگ دور بالا این است هنگامی که دور و چرخش یک بلبرینگ از حد معمول بالاتر است باعث ایجاد گرما می‌شود و بلبرینگ‌های با کلاس لقی استاندارد دچار خرابی زودرس می‌شوند. در این مقاله در مورد انواع کلاس های لقی بلبرینگ ها، ویژگی ها و کاربرد آن ها صحبت کردیم. ما در شرکت کالا صنعتی انواع بلبرینگ های دور بالا را یه مشتریان خود با ضمانت اصالت ارائه می دهیم.

کالاصنعتی



:: بازدید از این مطلب : 7
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : جمعه 1 تير 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کوروش فنایی

بلبرینگ شیار عمیق، یکی از انواع یاتاقان های غلتشی می باشد که با توجه به طراحی و ساختارشان، بیشترین کاربرد را در صنعت دارند. این بلبرینگ ها ظاهری ساده و شیاری عمیق دایره ای شکل دارد این شیار ها با ساچمه های درشت و گرد پر میشوند و میتوانند در یک ردیف یا دو ردیف جا بگیرند و به چرخش ادامه دهند. بلبرینگ شیار عمیق در مقایسه با بلبرینگ های شیار سطحی قادر ب تحمل فشار و بار زیاد تری هستند؛ همچنین قابلیت تحمل بار شعاعی زیاد و قابلیت تحمل بار محوری کمتر از محدوده شعاعی را از هر دو طرف را دارند.

خرید بلبرینگ شیار عمیق (راهنمای انتخاب و خرید)
هنگام خرید بلبرینگ شیار عمیق باید بدانید بلبرینگ شما چه بلبرینگی است. راحت ترین روش خرید بلبرینگ دانستن کد بلبرینگ است. تمامی بلبرینگ ها دارای کد خاصی هستند که معمولا روی خود بلبرینگ نوشته می شود. شما با دادن شماره فنی بلبرینگ به فروشنده به راحت ترین روش میتوانید بلبرینگ خود را خریداری کنید. در صورتی که شماره فنی بلبرینگ را ندارید می توانید با اندازه گیری قطر داخلی، خارجی و ارتفاع بلبرینگ خرید خود را انجام دهید. شما میتوانید برای خرید بلبرینگ اطلاعات بلبرینگ را برای کارشناسان فروش ما در کالا صنعتی ارسال کنید تا شما را راهنمایی کنند. باید توجه داشته باشید که هنگام خرید بلبرینگ ممکن است به مشکلاتی برخورد کنید که در ادامه به بررسی دو مورد از اساسی ترین مشکلات مشتریان میپردازیم:

کد فنی بلبرینگ
بلبرینگ های شیار عمیق همگی با عدد 6 شروع می شوند و به این بلبرینگ ها، بلبرینگ های سری شش هزاری نیز گفته می شود. همانطور که گفته شد بلبرینگ شیار عمیق با قفسه های متفاوت و به صورت باز یا آب بندی شده تولید می شود. نوع قفسه و آب بند با پسوند در کد فنی مشخص می شود پس هنگام خرید باید کد فنی به صورت کامل و با تمامی پسوند ها اعلام بیان شود.

برند و اصالت بلبرینگ
مهم ترین نکته و دغدغه اکثر خریداران اصالت بلبرینگ است. متاسفانه در بازار ایران بلبرینگ های تقلبی بسیار زیاد شده است و مشتریان ترس خرید از کالای تقلبی دارند. راه های زیادی هست برای تشخیص بلبرینگ اصل از تقلبی که نیاز به تجربه بسیار بالایی دارد ولی بهترین راه برای خرید بلبرینگ اصل، خرید از فروشنگان معتبر است. ما در کالا صنعتی انواع بلبرینگ ها را با ضمانت اصالت کالا به مشتریان خود ارائه می دهیم.

انواع بلبرینگ شیار عمیق
بلبرینگ شیارعمیق به طور کلی به دو دسته بلبرینگ تک ردیفه و دو ردیفه تقسیم می شود. همانطور که از نام آن ها پیدا است بلبرینگ تک ردیفه دارای یک ردیف عناصر غلتان می باشد در حالی که بلبرینگ دو ردیفه دارای دو ردیف از عناصر غلتان است.

بلبرینگ شیار عمیق تک ردیفه
بلبرینگ شیار عمیق تک ردیفه بدنه فولاد ضد زنگ
بلبرینگ شیار عمیق دو ردیفه
بلبرینگ شیارعمیق به طور کلی به دو دسته بلبرینگ تک ردیفه و دو ردیفه تقسیم می شود. همانطور که از نام آن ها پیدا است بلبرینگ تک ردیفه دارای یک ردیف عناصر غلتان می باشد در حالی که بلبرینگ دو ردیفه دارای دو ردیف از عناصر غلتان است.

بلبرینگ شیار عمیق تک ردیفه
بلبرینگ شیار عمیق تک ردیفه

 

بلبرینگ شیار عمیق تک ردیفه همه کار هستند و بیشترین کاربرد را بین تمامی بلبرینگ ها دارند. این بلبرینگ غیر قابل تفکیک، مناسب برای سرعت های بالا و قوی در عملکرد هستند و به نگهداری کمی نیاز دارند. مسیر شیار های عمیق و انطباق نزدیک بین مسیر شیار ها و توپ ها ، بلبرینگ شیار عمیق را قادر می سازد تا بارهای محوری را در هر دو جهت ، علاوه بر بارهای شعاعی، حتی در سرعت های بالا ، در خود جای دهند. بلبرینگ شیار عمیق تک ردیفه به صورت آب بند شده (فلزی و پلاستیکی) یا باز و با قفسه های متفاوت (فولادی، برنجی، فیبری) تولید می شوند.

قفسه بلبرینگ شیار عمیق تک ردیفه
قفسه بلبرینگ شیار عمیق تک ریدفه

با توجه به طراحی، سری، اندازه و کاربرد، قفسه بلبرینگ شیار عمیق تک ردیفه متفاوت است. قفسه بلبرینگ شیار عمیق تک ردیفه از سه متریال متفاوت فولادی، برنجی و فیبری (پلی آمید) تولید می شوند. هر کدام از این قفسه ها دارای کد اختصاصی هستند که در پسوند بلبرینگ نشان داده شده اند. اگر پسوند بلبرینگ بدون کد قفسه باشند به این معنا است که قفسه بلبرینگ از جنس فولادی است.

بلبرینگ شیار عمیق دو ردیفه
بلبرینگ شیارعمیق دو ردیفه

بلبرینگ شیار عمیق دو ردیفه مانند بلبرینگ های تک ردیفه هستند و در کاربردهایی که بلبرینگ های تک ردیفه نمیتوانند بار وارد شده را تحمل کنند، از این بلبرینگ ها استفاده می شود. این بلبرینگ می تواند بارهای محوری و بارهای شعاعی از هر دو طرف را تحمل کنند. این بلبرینگ ها با قفسه فیبری تولید می شوند.

قفسه بلبرینگ شیار عمیق دو ردیفه
قفسه بلبرینگ شیار عمیق تک ردیفه

بلبرینگ شیار عمیق دو ردیفه تنها با قفسه فیبری تولید می شوند. پسوند قفسه فیبری در کد فنی بلبرینگ TN9 است. باید به این مورد توجه کرد هنگامی که در دماهای بالا استفاده می شود، برخی از روان کننده ها می توانند تأثیر مخربی بر روی قفس بلبرینگ شیار عمیق دو ردیفه که پلی آمید است، داشته باشند.

برندهای بلبرینگ شیار عمیق
بلبرینگ های شیار عمیق توسط کارخانه های مختلفی تولید می شوند که هر کدام دارای کیفیت متفاوتی است. به صورت کلی برند های بلبرینگ شیار عمیق به سه دسته اروپایی، ژاپنی و چینی تقسیم می شوند. بیشترین کیفیت را میان برند های بلبرینگ شیار عمیق، برند های اروپایی دارند و به طبع قیمت آن ها بیشتر است. از برند های مطرح اروپایی می توان به SKF و FAG اشاره کرد. پس از بلبرینگ های اروپایی، برند های ژاپنی کیفیت بالاتری دارند. بلبرینگ های ژاپنی نسبت به قیمتی که دارند، کیفیت مطلوبی را نیز ارائه می دهند. از برند های بلبرینگ شیار عمیق ژاپنی می توان به NACHI، NSK، NTN، KOYO اشاره کرد. در نهایت برای کاربردهایی که سنگین نیستند و به بلبرینگ فشار زیادی وارد نمی شود، بلبرینگ های چینی پیشنهاد می شود. بلبرینگ های چینی مقرون به صرفه هستند و برای کاربردهای سبک بسیار مناسب هستند. از برند های چینی می توان به DKFL و KG اشاره کرد. جهت دسترسی راحت به برندها به اول همین صحفه مراجعه کنید.

قیمت بلبرینگ شیار عمیق
قیمت بلبرینگ شیار عمیق به چندین عامل بستگی دارد که از جمله اصلی ترین موارد آن‌ عبارتند از:

ابعاد بلبرینگ: ابعاد بلبرینگ شیار عمیق، از جمله قطر داخلی، قطر خارجی و عرض، مستقیماً بر روی قیمت آن تأثیر می‌گذارد. بلبرینگ‌های بزرگتر و با ابعاد بزرگتر معمولاً قیمت گران‌تری دارند.
کیفیت و نوع بلبرینگ: بلبرینگ‌های با کیفیت بالا و برندهای معتبر معمولا قیمت بالاتری دارند. نوع بلبرینگ نیز نقشی در قیمت آن ایفا می‌کند، زیرا برخی از بلبرینگ‌ها برای شرایط و کاربردهای خاص طراحی و ساخته می‌شوند و همچنین می‌توانند دارای ویژگی‌ها و توانایی‌های مختلفی باشند. در نتیجه قیمت بلبرینگ شیار عمیق بالاتر میرود.
ظرفیت باربری: بلبرینگ‌هایی که قادر به تحمل بارهای سنگین‌تر هستند و برای کاربردهای صنعتی و سنگین طراحی شده‌اند، معمولاً قیمت بیشتری دارند.
متریال: نوع مواد استفاده شده در ساخت بلبرینگ نقشی در قیمت آن دارد. بلبرینگ‌های ساخته شده با مواد با کیفیت و مقاوم معمولاً گران‌تر هستند.
کارکرد بلبرینگ شیار عمیق
بلبرینگ شیار عمیق همانطور که گفته شد از دو رینگ داخلی و خارجی، قفسه و عناصر غلتان تشکیل شده است. کارکرد بلبرینگ شیار عمیق به گونه ای است که رینگ داخلی به شفت و رینگ خارجی به بدنه دستگاه متصل می شود. با چرخش شفت، عناصر غلتان نیز میچرخند و باعث انتقال حرکت دوار با کمترین اصطکاک می شود. در برخی از کاربردها، کارکرد بلبرینگ شیار عمیق نیازمند این است که بلبرینگ متناسب با محیط باشد. به عنوان مثال در محیط های با گرد و غبار و مرطوب باید از بلبرینگ شیار عمیق با آب بند پلاستیکی استفاده کرد تا از ورود گرد و غبار و رطوبت به داخل بلبرینگ و آسیب رساندن به اجزا آن جلوگیری شود.

مشخصات فنی بلبرینگ شیار عمیق
بلبرینگ های شیار عمیق همانطور که اشاره شد پرکاربردترین انواع یاتاقان های غلتشی هستند. بلبرینگ ها و رولبرینگ ها هر کدام دارای مشخصات و ویژگی های خاصی هستند. مشخصات بلبرینگ شیار عمیق به دلیل طراحی ساده، عملکرد مناسب و غیر قابل تفکیک، منجصر به فرد است. برخی از مشخصات بلبرینگ شیار عمیق عبارت اند از:

هم به صورت تک ردیفه و هم به صورت دو ردیفه تولید می شود.
کارکرد نرم
کیفیت بالا
تحمل سرعت های بالا
تحمل بارهای محوری و شعاعی از هر دو طرف
بلبرینگ شیار عمیق یکی از پر مصرف ترین بلبرینگ های موجود در صنایع
تحمل بار محوری و شعاعی
طراحی و تولید شیار و ساچمه به طور دقیق و تطابق کامل در حین کار
کاسه نمدهای فلزی یا پلاستیکی
مزایای بلبرینگ شیار عمیق
همانطور که گفته شد، بلبرینگ های شیار عمیق بیشترین کاربرد را دارند. همچنین این بلبرینگ ها مزیت های زیادی دارند که باعث شده تا این اندازه مورد استفاده قرار بگیرند. در ادامه به برخی از مزیت های بلبرینگ شیار عمیق اشاره شده است:

عمر طولانی
نیاز به روانکاری کم
قطعه ای ساده با قیمت اقتصادی
اصطکاک کم
عملکرد بدون صدا
ظرفیت تحمل بار محوری و شعاعی زیاد
کمپرسورها
توربین ها
همانطور که گفته شد کاربرد بلبرینگ شیار عمیق برای کاهش اصطکاک در شفت های دوار است که در تمامی دستگاه های گفته شده، بلبرینگ شیار عمیق کاربرد دارد.

معایب بلبرینگ شیار عمیق
بلبرینگ شیار عمیق در کنار مزایای متعددی که دارد، نسبت به سایر بلبرینگ ها، دارای معایبی نیز هست. برخی از معایت بلبرینگ شیار عمیق عبارت اند از:

فضای بیشتری اشغال می کند.
تحمل ضعیف بارهای ضربه ای
عدم تحمل بارهای محوری از هر دو طرف
صدای بیشتر نسبت به بلبرینگ های شیار عمیق
اجزای بلبرینگ شیار عمیق
بلبرینگ های شیار عمیق به طور کلی از چندین قطعه تشکیل شده اند. این قطعات شامل رینگ داخلی، رینگ خارجی، عناصر غلتان، قفسه و آب بند هستند. رینگ داخلی، رینگ خارجی و عناصر غلتان در تمامی بلبرینگ های شیار عمیق یکی است ولی نوع قفسه و آب بند با توجه به نوع بلبرینگ متفاوت می باشد. در تصویر زیر اجزا بلبرینگ شیار عمیق را مشاهده می کنید.

اجزای بلبرینگ شیار عمیق

ساچمه
رینگ داخلی
رینگ خارجی
قفسه
آب بند (بعضی بلبرینگ ها دارای سیل یا آب بند هستند.)
کاربرد بلبرینگ شیار عمیق
بلبرینگ های شیار عمیق پرمصرف ترین نوع بلبرینگ هستند و برای بسیاری از صنایع مختلف مناسب هستند. مطابق با این تطبیق پذیری در بسیاری از کاربرد های مختلف، آنها در طیف گسترده ای از طرح ها، انواع و اندازه ها در دسترس هستند. در اینجا نمونه ‌هایی از کاربرد هایی که در آنها می‌توان از بلبرینگ‌ های شیار عمیق استفاده کرد، آورده شده است:

موتورهای الکتریکی و ژنراتورها
کشاورزی
جابجایی مواد
گیربکس های صنعتی
پمپ های صنعتی
فن و هواکش های صنعتی
دو و سه چرخ
ماشین ها و کامیون های سبک

منبع:https://www.kalasanati.com/%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D8%AC%D9%88/1015/%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C/%D9%84%D9%88%D8%A7%D8%B2%D9%85-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C-%D9%85%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%B7/%D8%A8%D9%84%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D9%86%DA%AF/%D8%A8%D9%84%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D9%86%DA%AF-%D8%B4%DB%8C%D8%A7%D8%B1-%D8%B9%D9%85%DB%8C%D9%82



:: بازدید از این مطلب : 2
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : جمعه 1 تير 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کوروش فنایی

قطعاً انتخاب گیربکس مناسب به عوامل متعددی از جمله گشتاور مورد نیاز، نسبت تبدیل سرعت، شرایط کارکرد و کاربرد مورد نظر بستگی دارد؛ به همین علت تولید کنندگان این محصولات، طیف وسیعی از گیربکس ها را برای برآورده نمودن هر خواسته و نیاز صنعتی طراحی و تولید می کنند. در این مقاله به یررسی انواع گیربکس های صنعتی، کاربردها، مشخصات و ویژگی های هر یک پرداخته و در پایان نکاتی در خصوص انتخاب و نحوه استفاده از آن ها بیان می کنیم؛ همچنین خلاصه مطالب این مقاله را می توانید در پادکست زیر بشنوید. گیربکس صنعتی وسیله ای مکانیکی است که برای انتقال نیرو و گشتاور از محور چرخان یک دستگاه (معمولاً الکتروموتور) به سایر قطعات که به محور دیگر گیربکس متصل هستند، استفاده می شود و نقش بسیار مهمی در ماشین آلات صنعتی ایفا می نمایند. وظیفه اصلی یک گیربکس صنعتی، کاهش یا افزایش سرعت و گشتاور ورودی است و به دو دسته گیربکس صنعتی کاهنده و افزاینده تقسیم بندی می شوند؛ در گیربکس صنعتی کاهنده دور ورودی موتور با نسبت مشخصی کاهش داده می شود و در نتیجه گشتاور در محور خروجی افزایش می یابد و در گیربکس های افزاینده این فرآیند عکس گیربکس های کاهنده است. گیربکس های کاهنده رایج تر از گیربکس های افزاینده بوده و در صنایع بیشتری مورد استفاده قرار می گیرند.

قیمت گیربکس صنعتی
قیمت گیربکس صنعتی با توجه به مواردی مانند نوع گیربکس، مشخصات فنی آن، ابعاد و ظرفیت گشتاور گیربکس، برند تولید کننده و مواد اولیه به کار رفته در آن تغییر می کند. بدیهی است، انواع گیربکس صنعتی بزرگ یا اصطلاحاً سنگین، قیمت بالاتری نسبت به گیربکس صنعتی کوچک دارند. همچنین محصولات برندهای معتبر تولید کننده گیربکس که اغلب شامل تولید کنندگان گیربکس اروپایی می شود، قیمت بیشتری نسبت به گیربکس چینی یا ایرانی دارند. از این موارد که بگذریم، قیمت گیربکس صنعتی بر حسب نوع دنده های آن نیز تغییر می کند. گیربکس های هلیکال و خورشیدی راندمان بالاتری نسبت به گیربکس حلزونی دارند، بنابراین قیمت این گیربکس ها نیز بیشتر خواهد بود. همچنین معمولا قیمت گیربکس صنعتی کوچک از گیربکس هایی که ابعاد بزرگتری دارند کمتر خواهد بود. برای آگاهی از قیمت گیربکس صنعتی با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

انواع گیربکس صنعتی

خرید گیربکس صنعتی
وقتی صحبت از خرید گیربکس صنعتی می شود فاکتورهای مختلفی را باید در نظر گرفت تا بهترین گیربکس صنعتی را متناسب با نیاز خود انتخاب نمایید. از آن جایی که وظیفه اصلی گیربکس انتقال نیرو و گشتاور الکتروموتور است، ابتدا باید ویژگی ها و مشخصاتی که مرتبط با موتور هستند را بررسی کرد. از جمله این ویژگی ها می توان به:

سایز گیربکس
توان و سرعت ورودی گیربکس
نسبت دنده
دور خروجی گیربکس
نحوه اتصال گیربکس به موتور (کوپل مستقیم، کوپلینگ، کلاچ، تسمه و پولی، فلنج و ...)
آرایش محورها
همچنین پیش از خرید گیربکس صنعتی باید نیازهای مورد انتظار از گیربکس و همچنین شرایط محیط کار آن را به دقت سنجیده و با مشخصات گیربکس انطباق دهید. از جمله این ویژگی های می توان به موارد زیر اشاره نمود:

بار محوری و شعاعی قابل تحمل گیربکس
طریقه نصب گیربکس صنعتی
ابعاد و وزن گیربکس
مدت زمان کارکرد مداوم گیربکس صنعتی
دمای محیط کار و شرایط آب و هوایی
الزامات تعمیر و نگهداری مانند روغنکاری و ...
با بررسی این موارد، می توانید با دید کامل تر و بهتری به انتخاب گیربکس صنعتی بپردازید ولی با این حال، پیشنهاد می کنیم قبل از اقدام به خرید گیربکس صنعتی با یک کارشناس در این زمینه مشورت نمایید تا تمامی موارد مورد نیاز را بررسی نمایید. اما یکی از مهم ترین معیارهای هر فردی برای خرید گیربکس صنعتی، قیمت محصول است؛ به همین علت در بخش بعدی به مقایسه هزینه و قیمت انواع گیربکس ها می پردازیم.

فروش گیربکس صنعتی
بیشتر تولید کنندگان گیربکس صنعتی، برای رفاه بیشتر مشتریان، خدماتی مانند گارانتی تعویض، تعمیر یا تأمین قطعات در نظر گرفته اند اما شرط استفاده از این خدمات این است که گیربکس از نماینده فروش گیربکس صنعتی خریداری شده باشد. خوشبختانه وبسایت کالا صنعتی موفق به کسب نمایندگی رسمی یا عاملیت فروش اکثر برندهای معتبر ایرانی و خارجی شده است و آماده فروش گیربکس صنعتی در انواع مختلف و برندهای معتبر بازار به شما عزیزان می باشد. همچنین کارشناسان فروش این وبسایت در هر مرحله از انتخاب، خرید، نصب، راه اندازی، تعمیر و نگهداری گیربکس صنعتی همراه شما عزیزان هستند و می توانید از مشاوره تخصصی رایگان این مجموعه بهره مند شوید.

انواع گیربکس صنعتی
گیربکس های صنعتی از اجزای مختلفی تشکیل شده اند که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم. اما مهم ترین قسمت یک گیربکس صنعتی، چرخ دنده های آن است؛ اصلی ترین روش دسته بندی گیربکس ها، بر اساس نوع دنده های آن ها بوده و بر این اساس تمام مشخصات فنی گیربکس مانند نسبت دنده، گشتاور، سرعت، تحمل بار، راندمان و حتی میزان صدا و لرزش آن ها در حین کار نیز تغییر می کند. کلی ترین دسته بندی گیربکس های صنعتی به صورت زیر می باشد:

گیربکس افزاینده

این گیربکس ها همانطور که از نام آن پیداست، دور ورودی به گیربکس را افزایش می دهد. از گیربکس افزاینده در صنایع نیروگاهی، پالایشگاهی مثل توربین باد استفاده زیادی می شود. گیربکس افزاینده عموما به صورت سفارشی ساخته می شود و به صورت موجودی در انبار موجود نمی باشد.

گیربکس کاهنده

این نوع گیربکس ها که در بسیاری از صنایع کوچک و بزرگ و حتی دستگاه های خانگی کاربرد دارد، با کاهش دور ورودی به گیربکس و تحویل آن در قسمت خروجی باعث افزایش گشتاور شده و تجهیز مصرف کننده را به چرخش در می آورد. گیربکس صنعتی کاهنده بسیار پر مصرف بوده و سهم بزرگی از تولیدات کارخانجات گیربکس سازی را به خود اختصاص داده است. با توجه به اهمیت و گستره وسیع استفاده گیربکس صنعتی کاهنده به معرفی انواع گیربکس کاهنده می پردازیم.

انواع گیربکس صنعتی کاهنده :

گیربکس حلزونی
گیربکس هلیکال
گیربکس خورشیدی
گیربکس سایکلو
گیربکس حلزونی
گیربکس حلزونی بر خلاف گیربکس های قبلی از یک ماردون و یک چرخ دنده حلزونی استفاده می نماید اصلی ترین مزایای این گیربکس صنعتی اندازه کوچک، عدم برگشت پذیری و نصب در جهت های مختلف است اما با این وجود، این گیربکس ها معایبی نیز دارند، از جمله راندمان پایین تر، اصطکاک و اتلاف انرژی بیشتر و سایش بیشتر دنده ها و عمر کاری پایین تری نسبت به سایر گیربکس های صنعتی دارد. گیربکس حلزونی از یک دنده ماردون فولادی به عنوان ورودی و یک دنده حلزونی برنجی (آلیاژ فسفر-برنز) که شافت خروجی به آن متصل می شود، تشکیل شده و جهت انتقال قدرت را 90 درجه تغییر می دهد. این گیربکس ها به گیربکس 90 درجه نیز شناخته می شود.

گیربکس هلیکال
گیربکس هلیکال از دو یا چند چرخ دنده هلیکال تشکیل شده است؛ دندانه های این چرخ دنده ها به صورت زاویه دار با محور اصلی چرخ دنده بریده شده و شکل مارپیچ دارند. طراحی خاص این دنده ها امکان انتقال کارآمد و نرم تر نیرو و همچنین کاهش صدا و لرزش این گیربکس صنعتی را در مقایسه با سایر دنده ها فراهم می نماید.
از جمله مزایای گیربکس هلیکال می توان به راندمان بالا، اتلاف انرژی کم تر، صدا و لرزش کم تر و همچنین افزایش ظرفیت بار و گشتاور اشاره نمود. گیربکس های هلیکال، خود به چند دسته تقسیم می شوند که مهم ترین آن ها عبارتند از:

گیربکس هلیکال شافت مستقیم : محور ورودی و خروجی گیربکس در یک راستا قرار دارد.
گیربکس بول هلیکال یا کرانویل پینیون : از دنده های مخروطی BEVEL ساخته می شود و تغییر زاویه 90 درجه در جهت خروجی نسبت به جهت ورودی ایجاد می کند.
گیربکس هلیکال آویز یا شافت موازی: محور ورودی و خروجی به صورت موازی با هم قرار دارد.
گیربکس هلیکال سه یا چهار محور یا گیربکس قورباغه ای
هلیکال شافت موازی و شافت متعامد: معمولا گیربکس های هلیکال سنگین کار که بعضا تحت عنوان گیربکس صنعتی شناخته می شود، با نام شافت موازی و شافت متعامد (بستگی به جهت خروجی گیربکس دارد) بین صنعتگران نامیده می شود.
برای اطلاعات بیشتر در خصوص مشخصات این گیربکس ها و دریافت لیست قیمت گیربکس هلیکال از منوی وبسایت کالا صنعتی، گیربکس مدنظر را انتخاب نمایید و یا با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

گیربکس هلیکال یکی از انواع گیربکس صنعتی

گیربکس خورشیدی
چرخ دنده های گیربکس خورشیدی با پیکربندی مخصوصی درون این گیربکس قرار گرفته اند و نسبت های سرعت و گشتاور خاصی را ارائه می دهند. با توجه به طراحی خاص دنده ها و نحوه قرار گرفتن آن ها در این گیربکس صنعتی، امکان دستیابی به گشتاور خروجی بالا در یک طراحی فشرده وجود دارد. همچنین با تغییر تعداد یا اندازه دندانه ها می توان به نسبت های مختلف سرعت دست یافت که انعطاف پذیری گیربکس خورشیدی را برای کاربردهای مختلف صنعتی که نیاز به دقت بالایی دارند، بیشتر می کند. برای اطلاع از قیمت گیربکس خورشیدی با کارشناسان ما در تماس باشید.

گیربکس خورشیدی

گیربکس سایکلو
این نوع گیربکس که عمر اختراع بسیار کمتری نسبت به سایر انواع گیربکس صنعتی دارد، فاقد هرگونه چرخ دنده بوده و با یک مکانیزم انعطاف پذیر و خارج از مرکز (Eccentric and Flexible) کار می کند. شوک پذیری بسیار بالا مهمترین ویژگی طراحی گیربکس سایکلو بوده و باعث شده برای مصارف با شوگ ناگهانی بالا مثل دستگاه های حفاری مناسب باشد.

اجزای گیربکس صنعتی
در بیشتر مواقع گیربکس های صنعتی دارای قطعات و اجزای یکسانی هستند. برخی از قطعات متناسب با کاربری و نوع صنعت می تواند متغیر باشد. نوع نیروهای ورودی و خروجی گیربکس یکی از موارد تعیین کننده در نوع اجزا و قطعات داخلی گیربکس است.

بلبرینگ: یکی از اجزا اصلی هر گیربکسی بلبرینگ های متصل به آن است. متناسب با نیاز گیربکس می توان از بلبرینگ یا رولبرینگ استفاده کرد. بلبرینگ ها در دو سمت ورودی و خروجی گیربکس قرار می گیرند و موجب انتقال هر چه بهتر نیروها می شوند.
شفت های ورودی و خروجی: شفت ها یا محورهای ورودی و خروجی یکی دیگر از اصلی ترین قطعات داخل گیربکس است. شفت های ورودی گیربکس وظیفه انتقال نیرو و توان را به چرخ دنده ها دارند. این نیرو و توان از چرخ دنده ها به سمت شفت خروجی منتقل می شود.
پوسته گیربکس: پوسته بیرونی گیربکس معمولا طوری طراحی می شوند که در برابر ضربات و ارتعاشات مقاومت خوبی نشان می دهند. این تجهیزات معمولا از جنس چدن است. تمامی تجهیزات داخلی گیربکس در درون پوسته گیربکس قرار دارند.
کاسه نمد: کاسه نمد ها از جمله قطعات داخلی گیربکس ها است که وظیفه محافظت از گیربکس در برابر عوامل خارجی مانند گرد و خاک و رطوبت را دارند. کاسه نمد ها هم متناسب با نوع گیربکس و شرایط محیطی در جنس های مختلفی نصب می شود.
چرخ دنده ها: اثر گذارترین و مهمترین قطعات داخلی گیربکس ها چرخ دنده ها است. چرخ دنده های مختلفی قابلیت نصب بر روی گیربکس ها را دارند. دندانه های چرخ دنده می تواند به صورت مستقیم یا مارپیچ قرار بگیرد. به عنوان مثال چرخ دنده های مارپیچ سطح تماس بیشتری را در هنگام چرخش ایجاد می کنند که می تواند باعث افزایش بازدهی و عملکرد نرم تر چرخ دنده نسبت به چرخ دنده های دندانه صاف شود.

کالاصنعتی

 



:: بازدید از این مطلب : 0
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : جمعه 1 تير 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کوروش فنایی

یاتاقان ها یکی از قطعات جداناپذیر از صنعت امروزی می باشند که تقریباً در هر دستگاه دواری به منظور جلوگیری از ایجاد اصطکاک استفاده می شوند. این قطعات به دو دسته کلی یاتاقان لغزشی و یاتاقان غلتشی تقسیم می شوند. یاتاقان های غلتشی همان بلبرینگ ها و رولبرینگ ها می باشند که در صفحات و مقالات جداگانه به آن ها پرداخته ایم.

در این مقاله قرار است راجع به انواع یاتاقان های لغزشی صحبت کنیم. یاتاقان های لغزشی همانطور که از نام آن ها پیدا است ثابت هستند و از شفت پشتیبانی می کنند. با مطالعه این مقاله تمامی اطلاعات راجع به انواع یاتاقان های لغزشی را دریافت می کنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید انواع یاتاقان ها با کارشناسان فروش بلبرینگ کالا صنعتی در تماس باشید.

انواع یاتاقان لغزشی
در بازار ایران هنگامی که صحبت از یاتاقان می شود، کمتر کسی به بلبرینگ و رولبرینگ فکر می کنید و منظور اکثر صنعت گران از کلمه یاتاقان، یاتاقان لغزشی است. یاتاقان ها از یک پوسته و یک بلبرینگ یا رولبرینگ تشکیل شده است که از محور چرخشی یا شفت، پشتیبانی می کنند. نکته قابل ذکر در مورد یاتاقان لغزشی این است که این یاتاقان ها نیازی به ماشین کاری دقیق محفظه ندارند. یاتاقان های لغزشی دارای انواع متفاوتی دارند که در ادامه به بررسی کامل آن ها پرداخته شده است.

یاتاقان لغزشی بلبرینگی
یاتاقان لغزشی رولبرینگی
یاتاقان لغزشی بلبرینگی
این یاتاقان لغزشی از یک پوسته یاتاقان و یک بلبرینگ تشکیل شده است. به دلیل تطبیق پذیری و مقرون به صرفه بودن، یاتاقان های بلبرینگی در بسیاری از کاربردهای صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. یاتاقان لغزشی بلبرینگی شامل یک بلبرینگ نصب شده در یک محفظه می باشد. یاتاقان های بلبرینگی می توانند ناهماهنگی اولیه متوسط را در خود جای دهند، اما معمولاً اجازه جا به جایی محوری را نمی دهند. در جدول زیر مزایا و کاربردهای یاتاقان لغزشی بلبرینگی آورده شده است.

مزایا کاربرد
نصب آسان
بلبرینگ های روانکاری شده با روانکار مناسب
بلبرینگ های آب بندی شده
تنوع زیاد در اشکال پوسته
مناسب برای سرعت های بالا و لرزش کم کاربردهای کشاورزی
ماشین آلات ساختمانی
بسته بندی و فراوری مواد غذایی
سیستم های نوار نقاله
سیستم های جا به جایی مواد
سیستم های بسته بندی
تجهیزات نساجی
ماشین آلات خاص، به عنوان مثال سیستم های کارواش، تجهیزات بدنسازی
یاتاقان لغزشی بلبرینگی

یاتاقان لغزشی رولبرینگی
یاتاقان لغزشی رولبرینگی از یک پوسته یاتاقان و یک رولبرینگ داخل پوسته تشکیل شده است. این یاتاقان لغزشی مستحکم هستند و نصب آسانی دارد و همچنین به منظور داشتن بیشترین طول عمر در کارخانه مونتاژ، روانکاری و آب بندی می شود. یاتاقان لغزشی رولبرینگی به دلیل داشتن رولبرینگ در ساختار خود دارای مزایای متعدد است و در کاربردهای زیادی مورد استفاده قرار می گیرد که در جدول زیر برخی از آن ها را مشاهده می کنید.

مزایا کاربرد
نصب آسان
روانکاری (مقاله 628) از کارخانه
عمر طولانی با حداقل یا بدون نگهداری
تعویض آسان سیستم های جا به جایی مواد
معدن، فراوری مواد معدنی و سیمان
سیستم های نوار نقاله
کاربردهای کشاورزی
مواد غذایی و آشامیدنی، فراوری و بسته بندی
میکسرها
اتوماسیون
یاتاقان لغزشی رولبرینگی

کد فنی یاتاقان لغزشی
یاتاقان های پر مصرف در بازار با توجه به شکل ظاهری و کاربردی که دارند به چند نوع تقسیم می شوند. یاتاقان لغزشی به شکل های چهار پیچ، دو پیچ و... تولید می شود. در ادامه به بررسی کد فنی یاتاقان های لغزشی و مهم ترین انواع این یاتاقان ها در بازار می پردازیم:

کد فنی یاتاقان لغزشی

شما همچنین می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کد فنی انواع بیرینگ ها به مقاله آموزش خواندن شماره بلبرینگ مراجعه کنید.

یاتاقان UCP
این یاتاقان لغزشی با یک بلبرینگ شیار عمیق با رینگ خارجی کروی داخل یک پوسته که معمولاً از جنس چدن است تشکیل می شود. یاتاقان UCP به نام یاتاقان دو پیچ نیز شناخته می شوند. یاتاقان UCP همانطور که گفته شد از یک بلبرینگ به همراه یک پوسته تشکیل شده است. در کد فنی این یاتاقان لغزشی، UC به معنای بلبرینگ می باشد و P به معنای پوسته یاتاقان می باشد. برخی از کاربردهای این یاتاقان ها در ادامه آورده شده است:

کاربردهای کشاورزی
تسمه نقاله ها
سیستم های کارواش
ماشین آلات ساختمانی
یاتاقان ucp

یاتاقان UCF
یاتاقان UCF از یک بلبرینگ با یک پوسته چهار پیچ تشکیل شده اند. این یاتاقان لغزشی فلنج دار هستند و برای بارهای شعاعی بسیار بالا، کاربرد دارند. این یاتاقان ها معمولاً از چدن تشکیل شده اند و مقاومت خوبی از خود نشان می دهند. همانطور که گفته شد، یاتاقان UCF به دلیل طراحی که دارند به نام یاتاقان های چهار پیچ شناخته می شوند. این یاتاقان ها از یک بلبرینگ UC و یک پوسته یاتاقان F تشکیل شده اند. برخی از کاربردهایی این یاتاقان لغزشی در ادامه آورده شده است:

نوار نقاله
هواکش
دمنده
مکنده
یاتاقان UCF

یاتاقان UCT
یاتاقان UCT از شیارهای باریک ماشین کاری شده در هر دو طرف تشکیل شده اند. این یاتاقان لغزشی معمولاً برای سیستم های کشش غلتکی مانند تسمه نقاله ها استفاده می شود. این یاتاقان لغزشی از یک بلبرینگ UC به همراه یک پوسته T تشکیل شده است. این یاتاقان ها می توانند ناهماهنگی ها زاویه ای را تا 2 درجه در خود جای دهند. یاتاقان UCT دارای استحکام و میرایی بالایی هستند و در ادامه به برخی از کاربردهای آن ها اشاره شده است:

ماشین آلات مواد غذایی
نوار نقاله
ماشین آلات دارویی
سیستم های انتقال
یاتاقان uct

یاتاقان UCFL
این یاتاقان لغزشی فلنج دار بیضی شکل می باشند. یاتاقان UCFL نیز به عنوان یاتاقان های دو پیچ شناخته می شوند. این یاتاقان از یک بلبرینگ UC در پوسته چدنی FL تشکیل شده است که می تواند ناهماهنگی های اولیه را در خود جای دهد. این یاتاقان لغزشی اجازه جا به جایی محوری را نمی دهند. برخی از کاربردهای یاتاقان UCFL در ادامه آورده شده است:

سیستم های آسانسور
بسته بندی مواد غذایی
سیستم های نوار نقاله
انتقال نیرو
ماشین آلات ساختمانی
ماشین آلات کشاورزی
سیستم های بسته بندی
یاتاقان UCFL

پوسته یاتاقان
پوسته یاتاقان ها از بلبرینگ و رولبرینگ ها پشتیبانی می کنند و از آن ها در برابر آلاینده ها محافظت می کنند. محفظه یاتاقان ها یا پوسته یاتاقان ها معمولاً با بلبرینگ خود تنظیم یا رولبرینگ کروی که کنیک هستند، استفاده می شوند. پوسته یاتاقان ها برای به حداکثر رساندن عملکرد، عمر مفید و ... مورد استفاده قرار می گیرند. کد فنی این پوسته یاتاقان ها در اکثر برندها یاتاقان SN می باشد، ولی در برخی از برندها مانند برند SKF با کد فنی SNL نیز دیده می شود.

پوسته یاتاقان

در این مقاله در مورد یاتاقان های لغزشی توضیحاتی ارائه کردیم. همانطور که گفته شد یاتاقان های لغزشی نوعی از یاتاقان ها می باشند که ثابت هستند و از یک پوسته به همراه یک بیرینگ در داخل پوسته تشکیل شده است. یاتاقان های لغزشی به دو صورت بلبرینگی و رولبرینگی تولید می شوند که از اصلی ترین این یاتاقان ها می توان به UCP، UCF، UCT، UCFL اشاره کرد که در این مقاله در مورد آن ها توضیحاتی ارائه شد. همچنین یک سری از پوسته یاتاقان ها هستند که به همراه بلبرینگ خودتنظیم یا رولبرینگ های کروی استفاده می شوند که کد فنی آن ها SN می باشد. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به همراه ارائه کاتالوگ با کارشناسان فروش کالا صنعتی در تماس باشید. همچنین ما در کالا صنعتی انواع یاتاقان ها را در برندهای اروپایی، چینی و به ویژه یاتاقان ژاپنی با ضمانت اصالت کالا به مشتریان خود ارائه می دهیم. برای ثبت سفارش با کارشناسان فروش کالا صنعتی در ارتباط باشید.

منبع:https://www.kalasanati.com/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C-%D9%85%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%B7/1916/%DB%8C%D8%A7%D8%AA%D8%A7%D9%82%D8%A7%D9%86-%D9%84%D8%BA%D8%B2%D8%B4%DB%8C



:: بازدید از این مطلب : 11
|
امتیاز مطلب : 13
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : یک شنبه 27 خرداد 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کوروش فنایی

شرکت فن آوران تهویه پیام یکی از بزرگترین شرکت های تولید کننده انواع هواکش های صنعتی در ایران است. این شرکت هواکش های خود را تحت لیسانس آلمان مونتاژ کرده و هواکش زیلابگ دارای استاندارد های جهانی است. هواکش زیلابگ صنعتی دارای انواع متفاوتی است که در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت. لازم به ذکر است تمامی هواکش های زیلابگ دارای 24 ماه گارانتی و 10 سال خدمات پس از فروش است. شما می توانید برای خرید انواع هواکش های زیلابگ با کارشناسان فروش کالا صنعتی تماس بگیرید.

 

خرید فن زیلابگ (راهنمای انتخاب و خرید)

برای خرید هواکش زیلابگ باید نکاتی را مدنظر قرار دهید. مهم ترین فاکتور هایی که هنگام خرید هواکش اهمیت دارند، عبارت اند از:

 

نوع و مدل هواکش: اصلی ترین نکته هنگام خرید هواکش دمنده این است که هواکش برای چه محیطی قرار است استفاده شود؟ محیط خانگی است یا صنعتی؟ مدل هواکش باید مطابق با محیط باشد.

مشخصات فنی: بعد از مشخص شدن محیط، باید بدانید هواکش چه میزان هوایی را قرار است جا به جا کند تا ظرفیت و قدرت مناسبی انتخاب شود.

سطح صدا: این مورد به ویژه هنگام خرید هواکش های خانگی مورد توجه است. هواکش های خانگی دمنده کمترین سر و صدا را دارند.

گارانتی: یکی از مواردی که هنگام خرید هواکش دمنده بسیار مورد توجه است، گارانتی محصول است. تمامی هواکش های دمنده دارای 18 ماه گارانتی می باشند.

نصب آسان: هنگام خرید هواکش دمنده، همراه با گارانتی یک دفترچه راهنمای نصب آسان هواکش ارسال می شود که به شما کمک می‌کند بتوانید به راحتی هواکش را نصب کنید.

برای خرید انواع هواکش های دمنده می توانید به محصول مورد نظر در سایت کالا صنعتی مراجعه کنید و به صورت آنلاین خرید خود را انجام دهید. همچنین شما می توانید برای دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان فروش کالا صنعتی تماس بگیرید.

نمایندگی هواکش فن زیلابگ

کالا صنعتی به عنوان بزرگترین فروشگاه آنلاین مفتخر است به عنوان نماینده رسمی برند فن زیلابگ فعالیت کند. نمایندگی زیلابگ علاوه بر فروش انواع مختلف هواکش و فن، تمام خدمات مرتبط با این دستگاه ها را مانند مشاوره فنی رایگان در هنگام خرید، گارانتی و خدمات پس از فروش را ارائه میدهد. کالا صنعتی به عنوان نمایندگی هواکش زیلابگ موظف است کیفیت، اصالت کالا را تضمین کند. همچنین با ارائه قیمت بروز انواع فن زیلابگ به مشتری در هنگام انتخاب و خرید محصول کمک کند. همچنین نماینده برند زیلابگ در تهران و ایران با ایفای نقش ارتباطی میان تولید کنندگان و مشتریان و حذف واسطه ها به مشتریان خدمات میدهد. 

 

انواع فن زیلابگ

برند زیلابگهواکش های خود را در 4 نوع تولید و به مشتریان خود ارائه می دهد. انواع هواکش زیلابگ عبارت اند از:

 

فن آکسیال زیلاگ

فن سانتریفیوژ زیلابگ

هواکش مرغداری و گلخانه ای زیلابگ

هواکش سقفی زیلابگ

هواکش آکسیال زیلابگ

شرکت زیلابگ هواکش های آکسیال خود را با توجه به جنس پروانه، به دسته پروانه فولادی ST37، پروانه آلومینومی و پروانه پلاستیک تقسیم کرده است. هواکش آکسیال زیلابگ با توجه به قدرت، اندازه، سایز و میزان هوادهی دارای انواع متفاوتی هستند که به صورت صنعتی و تاسیساتی(هواکش های سردخانه های) تولید می شوند. هواکش آکسیال زیلابگ در دو نوع دمنده و مکنده تولید می شود.

 

هواکش آکسیال زیلابگ پروانه آلومینیومی

همانطور که از نام این سری از هواکش های زیلابگ مشخص است، پروانه آن ها آلومینیومی می باشد. این هواکش ها جریان هوای مارپیچی را به جریان هوای مستقیم تبدیل کرده و پرتاب و بازده جریان هوا را افزایش می دهند. مشخصات این فن زیلابگ را در تصویر زیر مشاهده می کنید.

 

هواکش آکسیال پروانه آلومینیوم

 

فن آکسیال زیلابگ پروانه پلاستیکی

این سری از هواکش های زیلابگ دارای پروانه از جنس پلاستیک هستند. هواکش پروانه پلاستیک زیلابگ در ابعاد 300 تا 500 میلیمتر تولید می شوند. سایر مشخصات این سری از هواکش های زیلابگ در تصویر زیر آورده شده است.

 

هواکش آکسیال زیلابگ پروانه پلاستسکی

 

هواکش آکسیال زیلابگ پروانه فولادی ST37

هواکش پروانه فولادی ST37 زیلابگ، پرکاربردترین نوع هواکش های زیلابگ می باشد. این فن زیلابگ به صورت دمنده و مکنده تولید می شود که سری مکنده آن بدون قاب است.

 

فن زیلابگ پروانه فولادی st37

 

هواکش سانتریفیوژ زیلابگ

هواکش سانتریفیوژ زیلابگ دارای پروانه های از جنس پلاستیک فشرده می باشد. این فن زیلابگ می تواند تغییرات دمایی 35- تا 80+ درجه را تحمل کند. برای کاهش صدا شکل تیغه های آن به صورت سه بعدی است. طراحی خاص این نوع فن زیلابگ امکان استفاده در فضاهای کوچک را میسر کرده است. راندمان آن بالای هفتاد درصد است. فن سانتریفیوژ در دو نوع فوروارد و بکوارد است. هواکش سانتریفیوژ زیلابگ به دسته متفاوتی تقسیم می شوند که عبارت اند از:

 

هواکش زیلابگ سانتریفیوژ بکوادر

هواکش سانتریفیوژ فوروارد یک طرف مکش

هواکش سانتریفیوژ فوروارد دو طرف مکش

هواکش سانتریفیوژ بین کانالی (داکت فن)

هواکش سانتریفیوژ استوانه ای

هواکش سانتریفیوژ زیلابگ بکوارد

همانطور که از نام این سری فن زیلابگ مشخص است، هواکش بکوارد دارای پروانه های رو به عقب هستند. پروانه بکوارد این اجازه را میدهد حجم هوای بیشتری را نسبت به هواکش فوروارد جا به جا کند. سایر مشخصات هواکش بکوارد زیلابگ را در تصویر زیر مشاهده می کنید.

 

هواکش سانتریفیوژ زیلابگ پروانه بکوارد

 

هواکش سانترفیوژ زیلابگ فورواد یک طرف مکش

در این سری فن زیلابگ اتصال موتور به به پروانه به صورت مستقیم است. همانطور که از نام آن ها پیدا است، پروانه هواکش به صورت رو به جلو است و می تواند جریان هوای با فشار بیشتری را ایجاد کند. مشخصات هواکش فوروراد یک طرف مکش زیلابگ در تصویر زیر نشان داده شده است.

 

هواکش سانتریفیوژ زیلابگ پروانه فوروارد(یک طرف مکش)

 

هواکش سانترفیوژ زیلابگ فورواد دو طرف مکش

خصوصیات این فن زیلابگ مانند سری یک طرف مکش می باشد. پروانه آن ها رو به جلو و دو طرفه است. مشخصات کلی هواکش فوروارد دو طرف مکش را در شکل زیر مشاهده می کنید.

 

هواکش سانتریفیوژ زیلابگ پروانه فوروارد (دوطرف مکش)

 

داکت فن زیلابگ

این سری از فن زیلابگ را می توان در فضاهای محدود یا بین کانال را نصب کرد. پروانه داکت فن زیلابگ بکوارد است و با نام هواکش بین کانالی نیز شناخته می شوند. این هواکش ها طول عمر و راندمان بالایی دارند.

 

داکت فن زیلابگ

 

هواکش سانترفیوژ زیلابگ استوانه ای

هواکش استوانه ای زیلابگ از سری هواکش های فوروارد می باشد. این سری از هواکش زیلابگ با نام فن تانژانت یا فن جریان متقابل نیز شناخته می شوند. همانظور که گفته شد هواکش استوانه ای زیلابگ پروانه رو به جلو دارد و جریان هوای با فشار زیاد تولید می کند.

 

هواکش سانتریفوژ زیلابگ سری استوانه ای

 

محصولات پیشنهادی: قیمت فن آکسیال

هواکش مرغداری زیلابگ

هواکش مرغداری و گلخانه ای زیلابگ از نام آن ها پیدا است که برای چه محیط هایی مناسب می باشد. این هواکش ها دارای راندمان بالا، آلودگی صوتی کم، مصرف انرژی پایین، دمپر اتوماتیک و عملکردی مطمعن هستند. این سری هواکش زیلابگ قابلیت کار در شرایط آب و هوایی نامناسب را نیز دارد. در فضای مرغداری و گلخانه ها به دلیل کاهش دما نیازمند هواکش است که برای رشد گیاهان و مرغداری ها باید دمای داخل گلخانه ها مناسب باشد این نوع هواکش زیلابگ منحصرا برای گلخانه ها و مرغداری طراحی شده است.

 

هواکش مرغداری و گلخانه ای زیلابگ

 

هواکش سقفی زیلابگ

این نوع هواکش زیلابگ نوعی از هواکش سانتریفیوژ است که به عنوان هواکش مکنده صنعتی در صنعت ما مورد استفاده قرار می گیرد این نوع هواکش راندمان پایین تری در فشار بالا نسبت به هواکش سانتریفیوژ یوتیلیتی برخوردار است.

 

هواکش سقفی زیلابگ

 

قیمت فن زیلابگ

قیمت فن زیلابگ می تواند به عوامل متعددی بستگی داشته باشد از جمله این عوامل می توان به نوع هواکش، ابعاد هواکش، دمنده یا مکنده بودن، یک طرفه یا دو طرفه و ... اشاره داشت. شرکت کالا صنعتی انواع هواکش زیلابگ را با بهترین قیمت به مشتریان خود ارائه می دهد. شما می توانید از طریق سایت یا اپلیکیشن کالا صنعتی، قیمت هواکش زیلابگ را مشاهده کنید و از همان طریق یا تماس با کارشناسان فروش کالا صنعتی، سفارش خود را ثبت کنید. در ادامه به بررسی مواردی که به بر قیمت فن زیلابگ تأثیر گذار است می پردازیم:

 

ظرفیت هواکشی: هرچه ظرفیت هواکشی بیشتر باشد، قیمت هواکش دمنده نیز افزایش پیدا می کند.

ابعاد فیزیکی هواکش: یکی از عوامل تأثیر گذار در قیمت هواکش دمنده، ابعاد آن است. قیمت با توجه به ابعاد متغیر است و هرچه هواکش ابعاد بزرگتری داشته باشد، قیمت بیشتری نیز خواهد داشت.

ویژگی های خاص: برخی از هواکش های دمنده با توجه به درخواست مشتری با ویژگی های خاصی تولید می شوند که این مورد نیز بر قیمت هواکش دمنده تأثیر گذار است.

محل خرید: یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار، محل خرید محصول می باشد که قیمت در مراکز فروش متفاوت است.

نوع موتور و مدل هواکش دمنده

ابعاد فیزیکی هواکش

ظرفیت تصفیه و دبی هواکش

سطح مصرف انرژی

منبع:https://www.kalasanati.com/%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D8%AC%D9%88/805/%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C/%D9%84%D9%88%D8%A7%D8%B2%D9%85-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C-%D9%85%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%B7/%D9%87%D9%88%D8%A7%DA%A9%D8%B4/%D9%87%D9%88%D8%A7%DA%A9%D8%B4-%D8%B2%DB%8C%D9%84%D8%A7%D8%A8%DA%AF-zilabeg

شرکت فن آوران تهویه پیام یکی از بزرگترین شرکت های تولید کننده انواع هواکش های صنعتی در ایران است. این شرکت هواکش های خود را تحت لیسانس آلمان مونتاژ کرده و هواکش زیلابگ دارای استاندارد های جهانی است. هواکش زیلابگ صنعتی دارای انواع متفاوتی است که در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت. لازم به ذکر است تمامی هواکش های زیلابگ دارای 24 ماه گارانتی و 10 سال خدمات پس از فروش است. شما می توانید برای خرید انواع هواکش های زیلابگ با کارشناسان فروش کالا صنعتی تماس بگیرید.

خرید فن زیلابگ (راهنمای انتخاب و خرید)

برای خرید هواکش زیلابگ باید نکاتی را مدنظر قرار دهید. مهم ترین فاکتور هایی که هنگام خرید هواکش اهمیت دارند، عبارت اند از:

  • نوع و مدل هواکش: اصلی ترین نکته هنگام خرید هواکش دمنده این است که هواکش برای چه محیطی قرار است استفاده شود؟ محیط خانگی است یا صنعتی؟ مدل هواکش باید مطابق با محیط باشد.
  • مشخصات فنی: بعد از مشخص شدن محیط، باید بدانید هواکش چه میزان هوایی را قرار است جا به جا کند تا ظرفیت و قدرت مناسبی انتخاب شود.
  • سطح صدا: این مورد به ویژه هنگام خرید هواکش های خانگی مورد توجه است. هواکش های خانگی دمنده کمترین سر و صدا را دارند.
  • گارانتی: یکی از مواردی که هنگام خرید هواکش دمنده بسیار مورد توجه است، گارانتی محصول است. تمامی هواکش های دمنده دارای 18 ماه گارانتی می باشند.
  • نصب آسان: هنگام خرید هواکش دمنده، همراه با گارانتی یک دفترچه راهنمای نصب آسان هواکش ارسال می شود که به شما کمک می‌کند بتوانید به راحتی هواکش را نصب کنید.
  • برای خرید انواع هواکش های دمنده می توانید به محصول مورد نظر در سایت کالا صنعتی مراجعه کنید و به صورت آنلاین خرید خود را انجام دهید. همچنین شما می توانید برای دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان فروش کالا صنعتی تماس بگیرید.

نمایندگی هواکش فن زیلابگ

کالا صنعتی به عنوان بزرگترین فروشگاه آنلاین مفتخر است به عنوان نماینده رسمی برند فن زیلابگ فعالیت کند. نمایندگی زیلابگ علاوه بر فروش انواع مختلف هواکش و فن، تمام خدمات مرتبط با این دستگاه ها را مانند مشاوره فنی رایگان در هنگام خرید، گارانتی و خدمات پس از فروش را ارائه میدهد. کالا صنعتی به عنوان نمایندگی هواکش زیلابگ موظف است کیفیت، اصالت کالا را تضمین کند. همچنین با ارائه قیمت بروز انواع فن زیلابگ به مشتری در هنگام انتخاب و خرید محصول کمک کند. همچنین نماینده برند زیلابگ در تهران و ایران با ایفای نقش ارتباطی میان تولید کنندگان و مشتریان و حذف واسطه ها به مشتریان خدمات میدهد. 

انواع فن زیلابگ

برند زیلابگهواکش های خود را در 4 نوع تولید و به مشتریان خود ارائه می دهد. انواع هواکش زیلابگ عبارت اند از:

  • فن آکسیال زیلاگ
  • فن سانتریفیوژ زیلابگ
  • هواکش مرغداری و گلخانه ای زیلابگ
  • هواکش سقفی زیلابگ

هواکش آکسیال زیلابگ

شرکت زیلابگ هواکش های آکسیال خود را با توجه به جنس پروانه، به دسته پروانه فولادی ST37، پروانه آلومینومی و پروانه پلاستیک تقسیم کرده است. هواکش آکسیال زیلابگ با توجه به قدرت، اندازه، سایز و میزان هوادهی دارای انواع متفاوتی هستند که به صورت صنعتی و تاسیساتی(هواکش های سردخانه های) تولید می شوند. هواکش آکسیال زیلابگ در دو نوع دمنده و مکنده تولید می شود.

هواکش آکسیال زیلابگ پروانه آلومینیومی

همانطور که از نام این سری از هواکش های زیلابگ مشخص است، پروانه آن ها آلومینیومی می باشد. این هواکش ها جریان هوای مارپیچی را به جریان هوای مستقیم تبدیل کرده و پرتاب و بازده جریان هوا را افزایش می دهند. مشخصات این فن زیلابگ را در تصویر زیر مشاهده می کنید.

هواکش آکسیال پروانه آلومینیوم

فن آکسیال زیلابگ پروانه پلاستیکی

این سری از هواکش های زیلابگ دارای پروانه از جنس پلاستیک هستند. هواکش پروانه پلاستیک زیلابگ در ابعاد 300 تا 500 میلیمتر تولید می شوند. سایر مشخصات این سری از هواکش های زیلابگ در تصویر زیر آورده شده است.

هواکش آکسیال زیلابگ پروانه پلاستسکی

هواکش آکسیال زیلابگ پروانه فولادی ST37

هواکش پروانه فولادی ST37 زیلابگ، پرکاربردترین نوع هواکش های زیلابگ می باشد. این فن زیلابگ به صورت دمنده و مکنده تولید می شود که سری مکنده آن بدون قاب است.

فن زیلابگ پروانه فولادی st37

هواکش سانتریفیوژ زیلابگ

هواکش سانتریفیوژ زیلابگ دارای پروانه های از جنس پلاستیک فشرده می باشد. این فن زیلابگ می تواند تغییرات دمایی 35- تا 80+ درجه را تحمل کند. برای کاهش صدا شکل تیغه های آن به صورت سه بعدی است. طراحی خاص این نوع فن زیلابگ امکان استفاده در فضاهای کوچک را میسر کرده است. راندمان آن بالای هفتاد درصد است. فن سانتریفیوژ در دو نوع فوروارد و بکوارد است. هواکش سانتریفیوژ زیلابگ به دسته متفاوتی تقسیم می شوند که عبارت اند از:

  1. هواکش زیلابگ سانتریفیوژ بکوادر
  2. هواکش سانتریفیوژ فوروارد یک طرف مکش
  3. هواکش سانتریفیوژ فوروارد دو طرف مکش
  4. هواکش سانتریفیوژ بین کانالی (داکت فن)
  5. هواکش سانتریفیوژ استوانه ای

هواکش سانتریفیوژ زیلابگ بکوارد

همانطور که از نام این سری فن زیلابگ مشخص است، هواکش بکوارد دارای پروانه های رو به عقب هستند. پروانه بکوارد این اجازه را میدهد حجم هوای بیشتری را نسبت به هواکش فوروارد جا به جا کند. سایر مشخصات هواکش بکوارد زیلابگ را در تصویر زیر مشاهده می کنید.

هواکش سانتریفیوژ زیلابگ پروانه بکوارد

هواکش سانترفیوژ زیلابگ فورواد یک طرف مکش

در این سری فن زیلابگ اتصال موتور به به پروانه به صورت مستقیم است. همانطور که از نام آن ها پیدا است، پروانه هواکش به صورت رو به جلو است و می تواند جریان هوای با فشار بیشتری را ایجاد کند. مشخصات هواکش فوروراد یک طرف مکش زیلابگ در تصویر زیر نشان داده شده است.

هواکش سانتریفیوژ زیلابگ پروانه فوروارد(یک طرف مکش)

هواکش سانترفیوژ زیلابگ فورواد دو طرف مکش

خصوصیات این فن زیلابگ مانند سری یک طرف مکش می باشد. پروانه آن ها رو به جلو و دو طرفه است. مشخصات کلی هواکش فوروارد دو طرف مکش را در شکل زیر مشاهده می کنید.

هواکش سانتریفیوژ زیلابگ پروانه فوروارد (دوطرف مکش)

داکت فن زیلابگ

این سری از فن زیلابگ را می توان در فضاهای محدود یا بین کانال را نصب کرد. پروانه داکت فن زیلابگ بکوارد است و با نام هواکش بین کانالی نیز شناخته می شوند. این هواکش ها طول عمر و راندمان بالایی دارند.

داکت فن زیلابگ

هواکش سانترفیوژ زیلابگ استوانه ای

هواکش استوانه ای زیلابگ از سری هواکش های فوروارد می باشد. این سری از هواکش زیلابگ با نام فن تانژانت یا فن جریان متقابل نیز شناخته می شوند. همانظور که گفته شد هواکش استوانه ای زیلابگ پروانه رو به جلو دارد و جریان هوای با فشار زیاد تولید می کند.

هواکش سانتریفوژ زیلابگ سری استوانه ای

هواکش مرغداری زیلابگ

هواکش مرغداری و گلخانه ای زیلابگ از نام آن ها پیدا است که برای چه محیط هایی مناسب می باشد. این هواکش ها دارای راندمان بالا، آلودگی صوتی کم، مصرف انرژی پایین، دمپر اتوماتیک و عملکردی مطمعن هستند. این سری هواکش زیلابگ قابلیت کار در شرایط آب و هوایی نامناسب را نیز دارد. در فضای مرغداری و گلخانه ها به دلیل کاهش دما نیازمند هواکش است که برای رشد گیاهان و مرغداری ها باید دمای داخل گلخانه ها مناسب باشد این نوع هواکش زیلابگ منحصرا برای گلخانه ها و مرغداری طراحی شده است.

هواکش مرغداری و گلخانه ای زیلابگ

هواکش سقفی زیلابگ

این نوع هواکش زیلابگ نوعی از هواکش سانتریفیوژ است که به عنوان هواکش مکنده صنعتی در صنعت ما مورد استفاده قرار می گیرد این نوع هواکش راندمان پایین تری در فشار بالا نسبت به هواکش سانتریفیوژ یوتیلیتی برخوردار است.

هواکش سقفی زیلابگ

قیمت فن زیلابگ

قیمت فن زیلابگ می تواند به عوامل متعددی بستگی داشته باشد از جمله این عوامل می توان به نوع هواکش، ابعاد هواکش، دمنده یا مکنده بودن، یک طرفه یا دو طرفه و ... اشاره داشت. شرکت کالا صنعتی انواع هواکش زیلابگ را با بهترین قیمت به مشتریان خود ارائه می دهد. شما می توانید از طریق سایت یا اپلیکیشن کالا صنعتی، قیمت هواکش زیلابگ را مشاهده کنید و از همان طریق یا تماس با کارشناسان فروش کالا صنعتی، سفارش خود را ثبت کنید. در ادامه به بررسی مواردی که به بر قیمت فن زیلابگ تأثیر گذار است می پردازیم:

  • ظرفیت هواکشی: هرچه ظرفیت هواکشی بیشتر باشد، قیمت هواکش دمنده نیز افزایش پیدا می کند.
  • ابعاد فیزیکی هواکش: یکی از عوامل تأثیر گذار در قیمت هواکش دمنده، ابعاد آن است. قیمت با توجه به ابعاد متغیر است و هرچه هواکش ابعاد بزرگتری داشته باشد، قیمت بیشتری نیز خواهد داشت.
  • ویژگی های خاص: برخی از هواکش های دمنده با توجه به درخواست مشتری با ویژگی های خاصی تولید می شوند که این مورد نیز بر قیمت هواکش دمنده تأثیر گذار است.
  • محل خرید: یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار، محل خرید محصول می باشد که قیمت در مراکز فروش متفاوت است.
  • نوع موتور و مدل هواکش دمنده
  • ابعاد فیزیکی هواکش
  • ظرفیت تصفیه و دبی هواکش
  • سطح مصرف انرژی


:: بازدید از این مطلب : 9
|
امتیاز مطلب : 21
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : یک شنبه 27 خرداد 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کوروش فنایی

گیربکس های حلزونی به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که دارند، جزو پرطرفدارترین انواع گیربکس صنعتی در بازار ایران به شمار می روند. از جمله مزایای اصلی این گیربکس ها اندازه کوچک، قابلیت نصب به روش های مختلف و خاصیت عدم برگشت پذیری در نسبت های بالای 40 است. از این گیربکس ها در طیف وسیعی از صنایع مانند ماشین آلات صنعتی، بالابرها، سیستم نوار نقاله و ... استفاده می شود، اما انتخاب گیربکس با مشخصات متناسب با هر کاربرد، کمی سخت و پیچیده است. به همین علت شرکت های تولید کننده گیربکس، به همراه محصولات خود کاتالوگ گیربکس حلزونی را نیز ارائه می دهند.

اطلاعات موجود در کاتالوگ گیربکس حلزونی
کاتالوگ گیربکس حلزونی هر شرکت شامل اطلاعات دقیقی از انواع مختلف این گیربکس ها، اندازه ها (سایز گیربکس)، مشخصات فنی و ویژگی های کلیدی گیربکس حلزونی است و به مشتریان در انتخاب گیربکس حلزونی متناسب با نیاز خود کمک می کند. همچنین کاتالوگ ها امکان مقایسه انواع مختلف گیربکس حلزونی یک برند را در اختیار مشتریان قرار می دهند تا با مقایسه مشخصات فنی مانند نسبت دنده، ظرفیت گشتاور، ابعاد گیربکس و شفت های ورودی و خروجی، روش های نصب، راندمان گیربکس، انواع الکتروموتور قابل استفاده و ... انتخاب آگاهانه تر و دقیق تری داشته باشند.

علاوه بر مشخصات فنی، داخل هر کاتالوگ گیربکس حلزونی اطلاعات مفیدی راجع به روغن کاری گیربکس، روش های تعمیر و نگهداری، شرایط گارانتی و طول عمر محصولات نیز یافت می شود. در این مقاله راجع به شرکت های مختلف تولید کننده گیربکس حلزونی اعم از تولید کنندگان گیربکس ایرانی، اروپایی و چینی توضیحات مختصری ارائه می کنیم و کاتالوگ محصولات آن شرکت را در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم.

کاتالوگ گیربکس حلزونی بر اساس برند
بهترین برندهای تولید کننده گیربکس حلزونی حال حاضر که در بازار ایران یافت می شوند عبارتند از:

کاتالوگ گیربکس سهند اصفهان
کاتالوگ گیربکس شاکرین اصفهان
کاتالوگ گیربکس ایلماز ترکیه سری E
کاتالوگ گیربکس رهنما
کاتالوگ انواع گیربکس چینی
کاتالوگ گیربکس SITI ایتالیا
کاتالوگ گیربکس رستمی
کاتالوگ گیربکس شاکرین صنعت سپاهان
برای دانلود کاتالوگ گیربکس حلزونی بر اساس برند تولید کننده با ما همراه باشید.

کاتالوگ گیربکس حلزونی سهند اصفهان
گیربکس سهند دور اصفهان که به اختصار با نام گیربکس سهند یا گیربکس سهند اصفهان نیز شناخته می شود، از جمله بهترین برندهای تولید کننده انواع گیربکس صنعتی در بازار ایران است که در زمینه تولید انواع گیربکس حلزونی، گیربکس هلیکال و انواع گیربکس های صنعتی با کاربردهای خاص فعالیت می کند.

گیربکس های حلزونی سهند در چهار سری VF، MVF، U و W تولید می شوند و با مشاهده کاتالوگ گیربکس حلزونی سهند می توانید مشخصات فنی این گیربکس ها را با یکدیگر مقایسه نمایید. همچنین مقاله راهنمای انتخاب گیربکس کتابی، اطلاعات مفیدی راجع به انواع گیربکس مکعبی در اختیار شما قرار می دهد.

دانلود کاتالوگ سهند سری vf-mvf

دانلود کاتالوگ سهند سری w

کاتالوگ گیربکس حلزونی شاکرین اصفهان
شرکت شاکرین اصفهان نیز یکی دیگر از برترین تولید کنندگان گیربکس ایرانی است گیربکس های حلزونی شاکرین در دو سری VF و SHRV تولید می شوند و از طریق لینک زیر می توانید کاتالوگ گیربکس حلزونی شاکرین اصفهان را دانلود نمایید. شرکت گیربکس شاکرین اصفهان علاوه بر تولید گیربکس های حلزونی، انواع گیربکس هلیکال را هم تولید می نماید.

دانلود کاتالوگ گیربکس شاکرین shrv

دانلود کاتالوگ گیربکس شاکرین سری vf-shg

کاتالوگ گیربکس حلزونی ایلماز
تقریباً برای تمام افرادی که با تجهیزات صنعتی سر و کار دارند، گیربکس ایلماز نامی آشنا و شناخته شده است. این شرکت در زمینه تولید انواع گیربکس صنعتی و موتور گیربکس فعالیت دارد و گیربکس های حلزونی این شرکت تحت عنوان سری E تولید می شوند. با توجه به تعداد زیاد محصولات این برند، بررسی مشخصات از روی کاتالوگ می تواند به شناخت بیشتر ویژگی های هریک از گیربکس های حلزونی ایلماز کمک زیادی نماید. اگر مایلید در خصوص نسبت دنده گیربکس های حلزونی اطلاعات بیشتری کسب کنید، پیشنهاد می کنیم مقاله نسبت تبدیل گیربکس حلزونی را مطالعه فرمایید. برای دانلود کاتالوگ گیربکس حلزونی ایلماز بر روی لینک زیر کلیک کنید.

دانلود کاتالوگ ایلماز سری dr

دانلود کاتالوگ ایلماز سری ev

دانلود کاتالوگ ایلماز سری kr

دانلود کاتالوگ ایلماز سری nr.mr

کاتالوگ گیربکس حلزونی رهنما
گیربکس رهنما یکی دیگر از تولیدکنندگان گیربکس های ایرانی است که انواع گیربکس های حلزونی را در دو سری VF و VFU (مکعبی) تولید می نماید. کاتالوگ گیربکس حلزونی رهنما نیز مانند سایر برندهای گفته شده حاوی مطالب مفیدی در خصوص راهنمای انتخاب گیربکس، نحوه نصب، مشخصات فنی، روانکاری و سایر اطلاعات کاربردی این محصولات است.

دانلود کاتالوگ گیربکس رهنما

کاتالوگ گیربکس حلزونی چینی
گیربکس های حلزونی چینی که بیشتر تحت عنوان گیربکس NMRV شناخته می شوند، این روزها طرفداران زیادی میان صنعتگران پیدا کرده اند. البته به دلیل تعداد زیاد برندهای تولید کننده گیربکس چینی نمی توان برند مشخصی را نام برد ولی بر اساس کاتالوگ گیربکس حلزونی چینی می توان مشخصات مورد نیاز را با محصول مورد نظر خود تطبیق دهید. کاتالوگ گیربکس حلزونی چینی را از طریق لینک زیر می توانید دانلود کنید.

دانلود کاتالوگ گیربکس چینی

کاتالوگ گیربکس حلزونی SITI ایتالیا
لوگو گیربکس حلزونی SITI

گیربکس SITI ایتالیا چه از نظر طراحی و چه از نظر کیفیت ساخت و عملکرد، یکی از بهترین گیربکس های صنعتی در سطح جهانی است. گیربکس های حلزونی SITI ایتالیا در دو سری MI (حلزونی) و MU (مکعبی) تولید می شود.

کاتالوگ گیربکس حلزونی رستمی
لوگو گیربکس رستمی

شرکت رستمی گیربکس اصفهان که با نام گیربکس رستمی شناخته می شود نیز جزو تولید کنندگان انواع گیربکس حلزونی و SN است. با این وجود متأسفانه هنوز کاتالوگ گیربکس رستمی آماده نشده است و صرفاً می توان از طریق تماس با کارشناسان وبسایت کالا صنعتی از مشخصات این گیربکس اطلاع یافت.

کاتالوگ گیربکس حلزونی شاکرین صنعت سپاهان
لوگو شاکرین صنعت سپاهان

آخرین مورد از لیست تولید کنندگان گیربکس حلزونی، مربوط به گیربکس شاکرین صنعت سپاهان است؛ این شرکت در حال حاضر در زمینه تولید انواع گیربکس VF و مکعبی فعالیت دارد ولی هنوز کاتالوگ گیربکس حلزونی شاکرین صنعتی سپاهان را منتشر نکرده است. به همین علت می توانید با کارشناسان وبسایت کالا صنعتی تماس گرفته و از مشخصات این گیربکس ها اطلاع یابید.

نتیجه گیری

انتخاب گیربکس مناسب باید بر اساس پارامترهای مختلفی انجام شود؛ از جمله این عوامل عبارتند از:

توان ورودی
دور ورودی
راندمان
نسبت تبدیل
ضریب کار
گشتاور خروجی
دور خروجی
برخی از این اطلاعات را می توان از طریق پلاک خوانی گیربکس دریافت نمود ولی راه اصولی و دقیق تر برای بررسی مشخصات هر گیربکس حلزونی، مطالعه کاتالوگ آن محصول است. یکی از قسمت های وبسایت کالا صنعتی با نام بانک کاتالوگ به انواع کاتالوگ های تجهیزات صنعتی از برندهای مختلف اختصاص یافته است.

علاوه بر این کارشناسان کالا صنعتی همواره آمادگی ارائه مشاوره های تخصصی رایگان در مراحل مختلف انتخاب، خرید، نصب، راه اندازی، تعمیر و نگهداری انواع گیربکس حلزونی، به شما عزیزان را دارند؛ با ما در ارتباط باشید.

منبع:https://www.kalasanati.com/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3/1893/%DA%A9%D8%A7%D8%AA%D8%A7%D9%84%D9%88%DA%AF-%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3-%D8%AD%D9%84%D8%B2%D9%88%D9%86%DB%8C



:: بازدید از این مطلب : 7
|
امتیاز مطلب : 13
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
تاریخ انتشار : یک شنبه 27 خرداد 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کوروش فنایی

کوپلینگ روتکس یکی از محبوب ترین کوپلینگ های انعطاف پذیر الاستومری است. این کوپلینگ در طرح ها و ابعاد متفاوت تولید می شوند و در صنعت امروزی بسیار پرکاربرد است. کوپلینگ روتکس به صورت فشرده طراحی شده است و می تواند گشتاور های بالا را انتقال دهد و به لطف قطعه الاستومری بین دو هاب این کوپلینگ می تواند نیروهای ضربه ای را تحمل کند. کوپلینگ روتکس برای هر طیفی از ماشین آلات و کاربردهای صنعتی مناسب است و مانند کوپلینگ KB بسیار پرکاربرد است. اغلب برای کاربرد هایی که کوپلینگ KB تواند پاسخگویی ندارد از کوپلینگ روتکس استفاده می شود. کوپلینگ روتکس از سه قسمت که شامل دو هاب و یک قطعه الاستومری بین دو هاب می باشد، تشکیل شده است. تصویر قطعات کوپلینگ روتکس در زیر آورده شده است.

روتکس

قیمت کوپلینگ روتکس (rotex)
در تعیین قیمت کوپلینگ روتکس عوامل متعددی تاثیر گذارند که با توجه به این عوامل قیمت آن کم یا زیاد میشود. در ادامه برخی از عوامل مهم و ثابت تاثیر گذار بر قیمت کوپلینگ روتکس بیان شده است.

جنس بدنه و پوسته: جنس بدنه کوپلینگ مهم ترین عامل تاثیرگذار بر قیمت کوپلینگ است. کوپلینگ ها معمولا از دو جنس فولادی و چدنی ساخته میشوند. کوپلینگ های فولادی به دلیل مقاومت بالا، قیمت بالاتری هم دارند.
جنس بافر: یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر قیمت کوپلینگ های روتکس، جنس بافر و درجه سختی آن است. بافر کوپلینگ های روتکس معمولا از جنس پلی اورتان است؛ خوب است بدانید که چنس بافر با توجه به کاربرد انتخاب میشود.
ابعاد و اندازه کوپلینگ روتکس: معمولا کوپلینگ های روتکس هر چقدر که شفت های بزرگتری را به هم متصل کنند، ابعاد فیزیکی بزرگتری خواهند داشت و به همین نسبت قیمت بالاتری هم خواهند داشت.
گاهی ممکن است که تامین کنندگان کوپلینگ های روتکس با یک جنس مشخص، قیمت متفاوتی از هم ارائه دهند و قیمت یکی بسیار پایین تر از دیگری باشد. بسیار دقت کنید زیرا بعضی از تامین کنندگان از متریال های نامناسب و روش غیر استاندارد در تولید و طراحی کوپلینگ های روتکس استفاده میکنند و به همین علت قیمت پایین تری نیز دارند.

خرید کوپلینگ روتکس
کوپلینگ های روتکس مانند دیگر کوپلینگ ها رایج نیستند که در هر زمان و مکان بتوان آن را پیدا کرد. خرید کوپلینگ روتکس کمی سخت تر از خرید دیگر کوپلینگ ها است و در اکثر مواقع برای خرید کوپلینگ روتکس باید آن را به تامین کننده سفارش داد. کالا صنعتی به عنوان یکی از بزرگترین تامین کنندگان دستگاه ها و قطعات صنعتی، سفارش ساخت و ارسال انواع کوپلینگ های روتکس را بر عهده میگیرد. همچنین شما میتوانید برای خرید، مشاور فنی و بازرگانی رایگان و استعلام قیمت کوپلینگ روتکس با کارشناسان کالا صنعتی در تماس باشید.

برای انتخاب و خرید کوپلینگ های خود ابتدا باید موارد متعددی از جمله دمای ایجاد شده، میزان انعطاف پذیری کوپلینگ، میزان گشتاور و ... را مورد بررسی قرار دهید و کوپلینگ متناسب با عملکرد خود را اتتخاب کنید.به طور کلی در مورد کوپلینگ های روتکس ROTEX، از آنجایی که این کوپلینگ ها دارای خواص متعدد و ویژگی‌های مناسب زیادی است می‌تواند در بسیار از کاربردها، مورد استفاده قرار گیرد و به همین علت یکی از محبوب‌ترین کوپلینگ ها است. شما عزیزان می‌توانید جهت اطلاع از قیمت‌ها با کارشناسان ما تماس یگیرید و در صورت نیاز سؤالات خود را در میان بگذارید.

مشخصات فنی کوپلنگ روتکس
جنس کوپلینگ های روتکس ROTEX چدن است و در صورت درخواست تمامی قیمت‌های کوپلینگ ماشین کاری می‌شود. در میان دو هاب کوپلینگ یک رابط به نام اسپایدر کوپلینگ وجود دارد که جنس قسمت اسپایدر این کوپلینگ ها از پلی یورتان (TPU) است. پلی یورتان خواص متعددی از جمله غیر سمی بودن، عایق بندی مناسب، مقاومت مناسب در برابر خورندگی، انعطاف پذیری بالا و چسبندگی مناسب با انواع سطوح را دارد. به همین دلیل این قسمت کوپلینگ های روتکس ROTEX مقاوم در برابر ضربه و ساییدگی است و انعطاف پذیری بالایی نیز دارد. کوپلینگ های روتکس ROTEX اغلب برای محیط‌ های نفتی و روغنی، گرمسیر و شرجی مناسب هستند. علیرغم وزن کم و گشتاورهای جرمی اینرسی کوپلینگ های الاستومری روتکس ROTEX، آن‌ها قادر به انتقال گشتاورهای بالا هستند. کوپلینگ های شفت فشرده با طول عمر طولانی و ویژگی‌های عملکرد صدای تولید شده توسط ماشینکاری سرتاسری مشخص می‌شوند.

به لطف قسمت اسپایدر کوپلینگ بین هاب های کوپلینگ ارتعاشات کاهش می‌یابد. مواد اسپایدر مقاوم در برابر دمای بالا در درجات مختلف سختی است. کوپلینگ های روتکس ROTEX انعطاف پذیر پیچشی تقریباً در هر طیفی از ماشین آلات عمومی و مهندسی کارخانه استفاده می‌شود. از آنجایی که روتکس در بسیاری از کاربردها و شرایط نصب مختلف استفاده می‌شود، این سیستم کوپلینگ با انواع هاب موجود است. این انواع عمدتاً از این جهت متفاوت هستند که اتصالات مثبت یا درگیر اصطکاکی (بدون ضربه) را ارائه می‌دهند، اما موقعیت‌های نصب مانند، شفت دنده با گیربکس صنعتی مشابه است.

محصولات پیشنهادی: قیمت کوپلینگ دندانه ای
مزایای کوپلینگ های روتکس ROTEX
کوپلینگ های انعطاف پذیر
ارتعاش بسیار پایین
پلاگین محوری، بنابراین مونتاژ آسان
کوپلینگ شفت ایمن
جبران جابجایی‌ها (محوری، شعاعی، زاویه‌ای)
کوپلینگ فکی نیاز کم به تعمیر و نگهداری
تحمل گشتاور بسیار بالا
مزایای کوپلینگ روتکس

محصولات پیشنهادی: خرید کوپلینگ KB
انواع کوپلینگ روتکس
در ادامه به معرفی انواع کوپلینگ های روتکس میپردازیم.

هاب با خار اره ای و پیچ تنظیم

هاب نوع 1.0 (با خار اره‌ای و پیچ تنظیم)

انتقال قدرت با قفل مثبت، گشتاور مجاز بسته به فشار سطح مجاز. برای انتقال برق بدون واکنش با عملکرد معکوس شدید مناسب نیست.

ها گیردار

نوع 2.0 هاب گیردار (تک شیار بدون خار اره‌ای)

اتصال شفت - هاب به صورت اصطکاکی و بدون واکنش. گشتاورهای قابل انتقال بسته به قطر سوراخ

مجموعه گیره

هاب نوع 4.2 (برای مجموعه گیره CLAMPEX® KTR 250)

اتصال شفت - هاب بدون واکنش اصطکاکی برای انتقال گشتاورهای متوسط

رینگ گیره

هاب نوع 6.0 رینگ گیره

اتصال شفت - هاب درگیر اصطکاکی یکپارچه برای انتقال گشتاورهای بالاتر. پیچ در سمت الاستومر

نوع دی اچ

هاب گیره نوع 7.5 نوع DH

اتصال شافت - هاب بدون واکنش اصطکاکی برای مونتاژ شعاعی کوپلینگ. گشتاورهای قابل انتقال بسته به قطر سوراخ

گیره بدون خار اره ای

نوع 7.8 گیره توپی نوع H بدون خار اره‌ای

اتصال شافت - هاب بدون واکنش اصطکاکی برای مونتاژ شعاعی کوپلینگ. گشتاورهای قابل انتقال بسته به قطر سوراخ

توپی اف ان ان

توپی FNN

هاب کوپلینگ برای اتصال به یک ضمیمه مانند درام ترمز، دیسک ترمز و فن

هاب اسپلیت یا خار اره ای

هاب SPLIT نوع 7.1 با خار اره‌ای

هاب اسپلیت ساخته شده از چدن. انتقال قدرت با قفل مثبت با تناسب اصطکاک اضافی. تناسب اصطکاکی از واکنش معکوس جلوگیری می‌کند یا کاهش می‌دهد. فشار سطحی اتصال راه کلید کاهش می‌یابد.

هاب تی بی

هاب TB1/ هاب TB2

توپی اتصال برای آستین‌های گیره مخروطی TB1 در سمت بادامک پیچ شده است. پیچ TB2 خارجی

هاب اس دی

هاب انتقال SD

توپی کوپلینگ برای جداسازی ربات. روشن کردن ماشین رانندگی/راننده در حالت سکون ماشین. قابل ترکیب با حلقه لغزنده و اتصال قابل تعویض

فلنچ محرک

فلنج محرک نوع 3b نوع 3Na و 4N

فلنچ محرک نوع کا

فلنج محرک نوع 3Na و 4N با فلنج نوع K

برای نوع AFN و BFN. با نوع AFN، عنکبوت را می‌توان در هنگام نصب بدون نیاز به جدا کردن قسمت محرک تعویض کرد.

هاب نا سه

فلنج محرک نوع 3Na

ابعاد کوپلینگ روتکس
کوپلینگ روتکس با متریال های متفاوت و با توجه به درخواست مشتری تولید می شود. کوپلینگ روتکس با متریال های آلومینیوم ریخته گری شده، چدن، آهن، استیل و فولاد تفجوش تولید می شود. تمامی ابعاد کوپلینگ روتکس که به صورت آماده در بازار هستند، از جنس چدن و فولاد می باشد و بقیه متریال ها نیاز به سفارشی کردن و ساخت کوپلینگ دارند. شرکت کالا صنعتی به عنوان بزرگترین تأمین کننده لوازم صنعتی در ایران، کوپلینگ های روتکس را در ابعاد متفاوت به مشتریان خود ارائه می دهد. همچنین در صورت درخواست برای سفارش تمامی ابعاد کوپلینگ روتکس با متریال های خاص، می توانید با کارشناسان فروش کالا صنعتی در تماس باشید و کوپلینگ خود را سفارش دهید. در ادامه ابعاد کوپلینگ روتکس با متریال های متفاوت در جداولی به صورت کامل نشان داده شده است.

ابعاد کوپلینگ روتکس

ابعاد کوپلینگ روتکس

روتکس از جنس آلومینیوم ریخته گری شده
گشتاور رابر کوپلینگ ابعاد کوپلینگ سوراخ داخلی هاب سایز
64 Sh-D 98 Sh-A 92 Sh-A dH S B E D L1;L2 N L DH
(قطر بزرگ)
- 17 10 18 2 12 16 32 25 20 66 41 6-19 1 19
41 19-24 1a
- 60 35 27 2 14 18 40 30 24 78 56 9-24 1 24
56 22-28 1a
- 160 95 30 2.5 15 20 48 35 28 90 66 10-28 1 28
66 28-38 1a

روتکس از جنس چدن
گشتاور رابر کوپلینگ ابعاد کوپلینگ سوراخ داخلی هاب سایز
64 Sh-D 98 Sh-A 92 Sh-A dH S B E D L1;L2 N L DH
(قطر بزرگ)
405 325 190 38 3 18 24 66 45 37 114 80 12-40 1 38
78 38-48 1a
70 62 164 12-48 1b
560 450 265 46 3 20 26 75 50 40 126 95 14-45 1 42
94 42-55 1a
75 65 176 14-55 1b
655 525 310 51 3.5 21 28 85 56 45 140 105 15-52 1 48
104 48-62 1a
80 69 188 15-62 1b
825 685 410 60 4 22 30 98 65 52 160 120 20-60 1 55
118 55-74 1a
1175 940 625 68 4.5 26 35 115 75 61 185 135 22-70 1 65
2400 1920 1280 80 5 30 40 135 85 69 210 160 30-80 1 75
4500 3600 2400 100 5.5 34 45 160 100 81 245 200 40-97 1 90

روتکس از جنس آهن
گشتاور رابر کوپلینگ ابعاد کوپلینگ سوراخ داخلی هاب سایز
64 Sh-D 98 Sh-A 92 Sh-A dH S B E D L1;L2 N L DH
(قطر بزرگ)
6185 4950 3300 113 6 38 50 180 110 89 270 225 50-115 1
100
9000 7200 4800 127 6.5 42 55 200 120 96 295 255 60-125
1
110
12500 10000 6650 147 7 46 60 230 140 112 340 290 60-145
1
125
16000 12800 8550 165 7.5 50 65 255 155 124 375 320 60-160 1 140
290
24000 19200 12800 190 9 57 75 175 140 425 370 80-185 1 160
35000
28000 18650 220 10.5 64 85 325 195 156 475 420 85-200 1 180

روتکس از جنس فولاد تفجوش
گشتاور رابر کوپلینگ ابعاد کوپلینگ سوراخ داخلی هاب سایز
98 Sh-A 92 Sh-A dH S B E D L1;L2 N L DH
(قطر بزرگ)
12.5 7.5 10 1.5 10 13 30 11 M4 35 30 8, 10, 11, 12, 14, 15, 16 1a 14
17 10 18 2 12 16 40 25 M5 66 40 14, 16, 19, 20, 22, 24 1a 19
60 35 27 2 14 18 40 30 M5 78 56 Ø 24 1a 24

روتکس از جنس استیل
گشتاور رابر کوپلینگ ابعاد کوپلینگ سوراخ داخلی هاب سایز
64 Sh-D 98 Sh-A 92 Sh-A dH S B E D L1;L2 N L DH
(قطر بزرگ)
16 12.5 7.5 10 1.5 10 13 30 11 - 35 30 0-16 1a 14
18.5 50 1b
21 17 10 18 2 12 16 40 25 - 66 40 0-25 1a 19
37 90 1b
75 60 35 27 2 14 18 55 30 - 78 55 0-35 1a 24
50 118 1b
200 160 95 30 2.5 15 20 65 35 - 90 65 0-40 1a 28
60 140 1b
405 325 190 38 3 18 24 70 45 27 114 80 0-48 1 38
80 70 - 164 1b
560 450 265 46 3 20 26 85 50 28 126 95 0-55 1 42
95 75 - 176 1b
655 525 310 51 3.5 21 28 95 56 32 140 105 0-62 1 48
105 80 - 188 1b
825 685 410 60 4 22 30 110 65 37 160 120 0-74 1 55
120 90 - 210 1b
1175 940 625 68 4.5 26 35 115 75 47 185 135 0-80 1 65
135 100 - 235 1b
2400 1920 1280 80 5 30 40 135 85 53 210 160 0-95 1 75
160 110 - 260 1b
4500 3600 2400 100 5.5 34 45 160 100 62 245 200 0-110 1 90
200 125 - 295 1b
6185 4950 3300 113 6 38 50 150 110 89 270 225 0-115 1 100
9000 7200 4800 127 6.5 42 55 200 120 96 295 255 0-125 1 110
12500 10000 6650 147 7 46 60 230 140 112 340 290 60-145 1 125
16000 12800 8550 165 7.5 50 65 255 155 124 375 320 60-160 1 146
24000 19200 12800 190 9 57 75 290 175 140 425 370 80-185 1 160
35000 28000 18650 220 10.5 64 85 325 195 156 475 420 85-200 1 180
انواع کوپلینگ های روتکس
کوپلینگ های روتکس استاندارد
این کوپلینگ ها به دلیل ساختار ساده آن بسیار کم هزینه هستند. برای نصب هاب های کوپلینگ های روتکس استاندارد به سادگی رو شفت فشار داده شده و از طریق پیچ های تنظیمی به صورت محوری بسته می شوند. هاب های این کوپلینگ ها به صورت فولادی، آلومینیومی، چدن و آهنی موجود است. این کوپلینگ ها تقریباً در تمام محدوده های ماشین آلات عمومی و مهندسی استفاده می شوند.

ویژگی های کوپلینگ روتکس استاندارد
کم هزینه
الاستومر های ساخته شده از T-PUR مقاوم در برابر دمای بالا
سوراخ های مخروطی و اینچی
طیف گسترده ای برای موتورهای استاندارد (IEC و NEMA) و پمپ های هیدرولیک
جبران جا به جایی شعاعی
کوپلینگ روتکس استاندارد

محصولات پیشنهادی: فروش کوپلینگ دیسکی
کوپلینگ های روتکس برای بوش مخروطی
کوپلینگ روتکس برای بوش مخروط یک جفت کوپلینگ الاستومری است که می تواند با انواع مختلف بوش های مخروطی ترکیب شود. طراحی کوتاه این نوع کوپلینگ روتکس در ترکیب با فیت اسلاید، مونتاژ و تراز محوری کوپلینگ شفت انعطاف پذیر را تسهیل می کند.

ویژگی های کوپلینگ روتکس برای بوش مخروطی
این کوپلینگ ها را می توان با بوش های مخروطی ترکیب کرد.
تناسب لغزشی تراز محوری کوپلینگ را تسهیل می کند.
طرح کوتاه
پلاگین محوری، بنابراین مونتاژ / جداسازی آسان
مطابق با ATEX (مطابق با دستورالعمل اتحادیه اروپا 2014/34/EU)
میرایی ارتعاش
جبران ناهماهنگی های محوری، شعاعی، زاویه ای
تعمیر و نگهداری آسان
کوپلینگ روتکس برای بوش مخروطی

کوپلینگ روتکس با هاب های گیره
کوپلینگ های روتکس با هاب های گیره کوپلینگ های الاستومری انعطاف پذیری هستند که به ویژه برای کاربردهای با عملکرد معکوس مناسب هستند.

ویژگی های کوپلینگ روتکس با هاب های گیره
جنس هاب ها از فولاد است.
تعادل بر اساس داده های 3D-CAD
به ویژه برای کاربردهایی با عملکرد معکوس مناسب است.
مطابق با ATEX (مطابق با دستورالعمل اتحادیه اروپا 2014/34/EU)
مونتاژ و جداسازی آسان از طریق پیچ های درپوش
کوپلینگ شفت میرایی ارتعاش
جبران ناهماهنگی های محوری، شعاعی، زاویه ای
تعمیر و نگهداری آسان
کوپلینگ روتکس با هاب های گیره

محصولات پیشنهادی: قیمت کوپلینگ لقمه ای
کوپلینگ روتکس مدل AFN
کوپلینگ های روتکس مدل AFN یک جفت کوپلینگ الاستومری پیچشی هستند که به ویژه برای کاربرد های مهندسی سنگین مناسب می باشد. طراحی کوپلینگ روتکس مدل AFN با نوع فلنج دوگانه مشخص می شود که امکان مونتاژ شعاعی و جداسازی کوپلینگ شفت یا الاستومر را بدون جا به جایی سمت محرک یا متحرک می دهد.

ویژگی های کوپلینگ روتکس مدل AFN
کوپلینگ الاستومری انعطاف پذیر پیچشی و ایمن در برابر شکست
نوع فلنج دوبل برای مهندسی سنگین
تعویض الاستومر هنگام نصب بدون جداسازی
الاستومر به صورت شعاعی جدا می شود، سرویس دهی آسان است.
مطابق با ATEX (مطابق با دستورالعمل اتحادیه اروپا 2014/34/EU)
کوپلینگ روتکس مدل آ اف ان

کوپلینگ های روتکس مدل BFN
کوپلینگ روتکس مدل BFN یک کوپلینگ الاستومری انعطاف پذیر پیچشی هستند که به ویژه برای کاربرد های مهندسی سنگین مناسب هستند. طراحی کوپلینگ های روتکس مدل BFM با فلنج مشخص می شود که امکان مونتاژ شعاعی و جداسازی کوپلینگ شفت یا الاستومر را بدون جا به جایی سمت محرک یا متحرک می دهد.

ویژگی های کوپلینگ های روتکس مدل BFN
کوپلینگ فلنجی با انعطاف پیچشی و ایمن در برابر شکست
مناسب برای کاربردهای مهندسی سنگین
اینرسی کم
پلاگین محوری، جایگزینی الاستومر پس از مونتاژ شعاعی دستگاه رانندگی/راننده امکان پذیر است.
مطابق با ATEX (مطابق با دستورالعمل اتحادیه اروپا 2014/34/EU)
میرایی ارتعاش
جبران ناهماهنگی های محوری، شعاعی، زاویه ای
تعمیر و نگهداری آسان
کوپلینگ روتکس مدل بی اف ام

محصولات پیشنهادی: خرید کوپلینگ میل پینی
کوپلینگ روتکس مدل AH
کوپلینگ روتکس مدل AH یک جفت کوپلینگ الاستومری می باشد که دارای هاب های تقسیم شده (کوپلینگ نیمه پوسته) است. این کوپلینگ با عنوان های کوپلینگ طراحی مرکز تخلیه، کوپلینگ نیم پوسته، کوپلینگ گیره، کوپلینگ با هاب های گیره نیز شناخته می شود. هاب های کوپلینگ روتکس مدل AH تکه تکه شده (تقسیم شده) هستند.

ویژگی های کوپلینگ روتکس مدل AH
کوپلینگ روتکس با انعطاف پذیری پیچشی و میرایی لرزش / کوپلینگ الاستومری با هاب های تقسیم شده (کوپلینگ طراحی مرکز خروجی)
مونتاژ / جداسازی آسان فقط از طریق چهار پیچ
هاب ها ساخته شده از فولاد
پلاگین محوری
جبران ناهماهنگی های محوری، شعاعی، زاویه ای
جداشدنی شعاعی، سرویس دهی آسان
تعمیر و نگهداری آسان
مطابقت با ATEX (طبق دستورالعمل اتحادیه اروپا 2014/34/EU)
کوپلینگ روتکس مدل آ اچ

کوپلینگ روتکس مدل SH
کوپلینگ روتکس مدل SH یک جفت کوپلینگ الاستومری با هاب های تقسیم شده هستند که مونتاژ و جداسازی آن ها آسان است. هاب های کوپلینگ های روتکس مدل SH به طور دقیق، مکانیکی و قابل اطمینان با ترک خوردن به دو نیمه تقسیم شده است. هاب های تقسیم شده امکان جمع آوری و جداسازی جفت الاستومر را به صورت شعاعی از طریق چهار پیچ بدون جا به جایی می دهند. این امر باعث می شود که اتصال الاستومری با هاب تقسیم شده برای مونتاژ و سرویس دهی آسان باشد.

ویژگی های کوپلینگ روتکس مدل SH
کوپلینگ روتکس با انعطاف پیچشی، میرایی لرزش / کوپلینگ الاستومری با هاب های تقسیم شده (کوپلینگ طراحی مرکز خروجی)
مواد چدن
مونتاژ / جداسازی آسان از طریق چهار پیچ
مرکز هر دو نیمه هاب از طریق سطح ترک خورده
به خصوص برای فضاهای نصب باریک مناسب است.
مطابقت با ATEX (طبق دستورالعمل اتحادیه اروپا 2014/34/EU)
جبران ناهماهنگی های محوری، شعاعی، زاویه ای

منبع:https://www.kalasanati.com/%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D8%AC%D9%88/2728/%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C/%D9%82%D8%B7%D8%B9%D8%A7%D8%AA-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C/%DA%A9%D9%88%D9%BE%D9%84%DB%8C%D9%86%DA%AF/%DA%A9%D9%88%D9%BE%D9%84%DB%8C%D9%86%DA%AF-%D8%B1%D9%88%D8%AA%DA%A9%D8%B3



:: بازدید از این مطلب : 11
|
امتیاز مطلب : 19
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : جمعه 26 خرداد 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کوروش فنایی

گیربکس کتابی یک گیربکس حلزونی مکعبی است و ساختار داخلی آن مشابه گیربکس حلزونی سری VF یا MVF است. تفاوت اصلی گیربکس کتابی یا مکعبی با گیربکس حلزونی قدیمی در طراحی پوسته آن است.

انواع سایز گیربکس کتابی
گیربکس کتابی یا مکعبی در سایزهای 30، 40، 50، 63، 75، 90، 110، 130 با نسبت تبدیل 7.5 تا 100 تولید می گردد. باید توجه داشت که سایزهای ذکر شده برای گیربکس کتابی ممکن است با توجه به تولید کننده دارای مقداری تفاوت باشد. مثلا گیربکس صنعتی سری EN شرکت ایلماز ترکیه در سایز 80 و 125 تولید می شود.

گیربکس کتابی

انتخاب گیربکس کتابی یا مکعبی
برای انتخاب گیربکس کتابی یا مکعبی مناسب نیاز به آشنایی نسبی با ابعاد و اعداد و ارقام استاندارد مربوطه احساس می شود. به این ترتیب پیشنهاد می شود که مراحل زیر را به ترتیب طی کرده و در نهایت گیربکس کتابی مناسب انتخاب شود.

1- مشخص نمودن توان ورودی گیربکس کتابی
اولین قدم برای مسیر انتخاب گیربکس کتابی، تعیین توان ورودی گیربکس است. اهمیت این موضوع به این خاطر است که الکتروموتور ها با توان ها و دورهای متفاوت دارای فریم ها و سایز شافت متفاوتی است. در جدول زیر توان الکتروموتور به همراه مشخصه های استاندارد قطر شافت و سایز فریم در دورهای مختلف آورده شده است:

توان موتور/ دور موتور 750 rpm 1000 rpm 1500 rpm 3000 rpm
HP KW قطر شافت سایز فریم قطر شافت سایز فریم قطر شافت سایز فریم قطر شافت سایز فریم
0.08 0.06 - - - - 9 56 - -
0.12 0.09 - - - - 9 56 9 56
0.16 0.12 - - - - 11 63 9 56
0.25 0.18 - - - - 11 63 11 63
0.33 0.25 - - - - 14 71 11 63
0.5 0.37 - - 19 80 14 71 14 71
0.75 0.55 - - 19 80 19 80 14 71
1 0.75 28 100 24 90 19 80 19 80
1.5 1.1 28 100 24 90 24 90 19 80
2 1.5 28 112 28 100 24 90 24 90
3 2.2 38 132 28 112 28 100 24 90
4 3 38 132 38 132 28 100 28 100
5.5 4 42 160 38 132 28 112 28 112
7.5 5.5 42 160 38 132 38 132 38 132
10 7.5 42 160 42 160 38 132 38 132
15 11 - - 42 160 42 160 42 160
20 15 - - - - 42 160 42 160
25 18.5 - - - - - - 42 160
2- انتخاب قطر شافت ورودی گیربکس کتابی
پس از مشخص شدن توان مورد نیاز، با توجه به سایز فریم و قطر شافت الکتروموتور مربوطه، ممکن است چند گزینه برای انتخاب وجود داشته باشد. به این ترتیب که قطر شافت ورودی گیربکس (قطر شافت خروجی الکتروموتور) را مد نظر قرار داده و با عنایت به جدول ذیل سایز های گیربکس مناسب با توجه به ورودی گیربکس مشخص می شوند.

سایز / قطر شافت ورودی (mm)

9 11 14 19 24 28 38
30 * *
40 * *
50 * *
63 * *
75 * *
90 * *
110 * *
130 * *
3- انتخاب قطر شافت خروجی گیربکس کتابی
از بین گزینه های انتخابی در مرحله قبل، حالا باید با توجه به قطر شافت خروجی گیربکس، بهترین سایز را برای کاربرد مورد نظر انتخاب کرد.

سایز قطر شافت خروجی (mm)
30 14
40 18
50 25
63 25
75 28
90 35
110 42
130 45
توجه: برندهای مختلف ممکن است دارای تنوع بیشتری در قطرهای مختلف شافت ورودی داشته باشند. به عنوان مثال گیربکس کتابی ایلماز سری EN سایز 63 با قطر شافت ورودی 14، 19 و 24 میلی متر تولید می شود. به این ترتیب پیشنهاد می شود برای مشاهده مشخصات فنی کامل و دقیق به کاتالوگ شرکت تولیدکننده مورد نظر مراجعه کرد. اگر چند سایز مختلف قابل انتخاب باشد، کدام مناسب تر است؟ در چنین شرایطی توجه به سرویس فاکتور گیربکس اهمیت پیدا می کند.

4- انتخاب سرویس فاکتور مناسب
در ابتدا با توجه به جدول (1) بر اساس نوع بارگذاری و ضریب شتاب، کلاس بارگذاری را انتخاب کرده سپس در جدول (2) با در نظر گرفتن ساعت کاری و تعداد استارت (در هر ساعت) سرویس فاکتور را انتخاب کرده و با توجه به جدول (3) باید سرویس فاکتور در یک ضریب بر اساس دمای کاری ضرب شود تا به عدد نهایی حداقل سرویس فاکتور مورد نیاز دست پیدا کرد.

کلاس نوع بارگذاری محدوده ضریب شتاب
A یکنواخت <0.3
B شوک متوسط <3
C شوک سنگین <10
جدول (1)

جدول ساعت کاری و تعداد استارت

جدول (2)

محدوده دمای محیطی (C) 30-20 50-40 60-50 >60
ضریب سرویس فاکتور 1.1 یا 1.2 1.3 یا 1.4 1.5 یا 1.6 هماهنگی با سازنده
جدول (3)

به این ترتیب با مراجعه به کاتالوگ محصول و مقایسه سرویس فاکتور مورد نظر با سرویس فاکتور قید شده در کاتالوگ می توان بهترین گیربکس کتابی را انتخاب نمود. توصیه می شود گیربکسی انتخاب شود که سرویس فاکتور بالاتری نسبت به حداقل مورد نیاز داشته باشد.

5- انتخاب نوع ورودی و خروجی گیربکس کتابی
هر گیربکس کتابی در ورودی و خروجی خود می تواند شرایط مختلفی را داشته باشد.

ورودی گیربکس کتابی می تواند هالوشافت یا سالید شافت در دو حالت فلنج بزرگ (B5) و فلنج کوچک (نیم فلنج B14) باشد که بسته به شرایط فنی کارکرد انتخاب می شود.
خروجی گیربکس کتابی در چند حالت هالوشافت بدون فلنج، با فلنج پایه بلند و با فلنج پایه کوتاه وجود دارد.
بنابراین آخرین مرحله مربوط به مشخصات فنی گیربکس کتابی، بعد از انتخاب سایز، انتخاب نوع ورودی و خروجی آن است.
6- انتخاب نسبت تبدیل مورد نظر (i)
گیربکس کتابی یا مکعبی با نسبت تبدیل دور ورودی به خروجی 1:7.5 تا 1:100 در تمامی تیپ ها موجود است. نکته قابل توجه این است که برای نیل به نسبت تبدیل های بالاتر از 100 باید از گیربکس مرکب (ترکیب دو گیربکس کتابی با سایز متفاوت) استفاده کرد. به این ترتیب نسبت تبدیل نهایی حاصلضرب نسبت تبدیل هر گیربکس خواهد بود.

گیربکس مرکب

7- انتخاب برند مناسب گیربکس کتابی
با انجام دادن مراحل فوق و مشخص نمودن سایز مناسب گیربکس کتابی، حالا نوبت انتخاب برند مناسب است. انتخاب برند همیشه به عنوان یکی از عوامل سردرگمی برای خرید می باشد به خصوص این که در حال حاضر برندها و تولیدکنندگان داخلی و خارجی زیادی وجود دارد و کیفیت آن ها نیز قابل رقابت با یکدیگر است.

گیربکس کتابی خارجی
نمونه های اروپایی مثل بونفیلیولی BONFIGLIOLI ایتالیا جزو مرغوب ترین و گران ترین گیربکس های کتابی موجود در بازار ایران است.

گیربکس کتابی بونفیلیولی

واحدهای تولیدی کشور ترکیه مثل شرکت YILMAZ ایلماز و OZDEMIR ازدمیر و PGR از بهترین تولیدکنندگان گیربکس کتابی هستند و محصولات با کیفیت بالایی روانه بازار کرده اند. گیربکس کتابی چینی نیز که بیشتر با نام NMRV شناخته می شود، در بازار ایران مصرف بسیار زیادی دارد و نسبت به نمونه های تولید اروپا از قیمت کمتری برخوردار است.

گیربکس کتابی چینی NMRV

گیربکس کتابی ایرانی
در ایران نیز به واسطه وجود شرکت های با سابقه تولیدکننده گیربکس، محصولات با کیفیت و قاعدتا قیمت مناسب تر نسبت به گیربکس های کتابی خارجی تولید و عرضه می گردد. شاخص ترین تولیدکنندگان گیربکس کتابی در ایران، شرکت های سهند دور (سهند گیربکس) اصفهان و شاکرین گیربکس اصفهان است. مجموعه کالا صنعتی طیف وسیعی از برند های مختلف گیربکس کتابی و سایر انواع گیربکس را پوشش می دهد و همواره آماده ارائه خدمات مشاوره فنی، انتخاب و خرید گیربکس مناسب برای مشتریان گرامی می باشد.

کالاصنعتی



:: بازدید از این مطلب : 11
|
امتیاز مطلب : 22
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : جمعه 25 خرداد 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کوروش فنایی

در طراحی اولیه بلبرینگ، اولین قدم تصمیم‌ گیری در مورد نوع و اندازه بلبرینگ است. انتخاب به‌ طور کلی بر اساس یک‌ عمر مطلوب خاص برای بلبرینگ است. گام بعدی طراحی عملکرد با در نظر گرفتن شرایط خدمات رایج است. متأسفانه، بسیاری از بلبرینگ‌ ها و رولبرینگ‌ های نصب‌ شده هرگز به طول عمر محاسبه‌ شده خود نمی‌رسند، زیرا در حمل، نصب و نگهداری اتفاقی رخ‌ داده است. هنگامی‌ که خرابی بلبرینگ یافت میشود، حتی اگر ناچیز باشد، بررسی پدیده برای تعیین علل مهم است. در این زمان، نه‌ تنها بلبرینگ، بلکه شفت، محفظه و روان کننده مورد استفاده همراه با بلبرینگ نیز باید به‌طور جامع بررسی شود.

علل خرابی بلبرینگ ها
برای قضاوت در مورد علل خرابی، دانش و تجربه کافی در بلبرینگ‌ ها و روان کننده‌ ها و درک خوب ویژگی‌ های تجهیزات ضروری است. علاوه بر این، در نظر گرفتن شرایط نصب و فرآیند عملیاتی بلبرینگ الزامی است. استاندارد ISO 15243 در اوایل سال 2004 منتشر شد. از آن زمان، دانش و تجربه بیشتری در مورد آسیب بلبرینگ به‌ دست‌ آمده است. یک گروه کاری ISO اطلاعات را بررسی کرده است و یک استاندارد بازنگری شده ISO 15243-2017 از اواسط سال 2017 در دسترس است. طبق این استاندارد آسیب‌ های بلبرینگ به دسته‌ های زیر طبقه‌ بندی می‌شوند.

خرابی و آسیب بلبرینگ

محصولات پیشنهادی:بلبرینگ شیار عمیق
فرسودگی
فرسودگی یک تغییر در ساختار مواد بلبرینگ است که در اثر چرخه‌ های مکرر تنش در سرویس عادی ایجاد می‌شود. شواهد فرسودگی معمولاً در هنگام شکستگی سطوح غلتشی قابل‌ مشاهده است که معمولاً به‌ عنوان پوسته‌ پوسته شدن شناخته می‌شود.

پدیده‌ ها
پوسته‌ پوسته شدن پدیده‌ ای است که در آن سطح بلبرینگ به دلیل بار تماسی که به‌ طور مکرر روی مسیر غلتش و سطح بلبرینگ در حین چرخش وارد می‌شود، پوسته‌ پوسته می‌شود.
وقوع پوسته‌ پوسته شدن نشان می‌دهد که پایان عمر یک یاتاقان نزدیک است.
گودال پدیده‌ ای است که در آن سوراخ‌ های کوچکی به عمق 0.1 میلی‌ متر بر روی سطح غلتش توسط فرسودگی غلتشی ایجاد می‌شود.
پوسته‌ پوسته شدن و حفره شدن اغلب در مراحل اولیه دیده می‌شود. در این صورت باید پس از بررسی علل، اقدامات متقابل انجام شود. دو نوع فرسودگی وجود دارد فرسودگی ناشی از زیر سطح و فرسودگی ناشی از سطح
فرسودگی ناشی از زیر سطح
این فرسودگی از زیر مسیر غلتش شروع می‌شود. هنگامی‌ که تغییرات ساختاری در مواد رخ می‌دهد، ترک‌های میکرو می‌توانند ایجاد شوند. هنگامی‌ که این ترک‌ ها به سطح می‌رسند، مواد شکسته و پوسته می‌شوند. در شرایط عملیاتی عادی، خستگی خالص زیرسطحی اغلب رخ نمی‌دهد. معمولاً فقط پس از یک‌ زمان بسیار طولانی در حال اجرا اتفاق می‌افتد.

فرسودگی بلبرینگ ها

آسیب بلبرینگ

فرسودگی

فرسودگی ناشی از سطح
این فرسودگی از طرف دیگر بسیار شایع‌ تر است. عموماً ناشی از روانکاری ناکافی است. اگر منبع روانکار یا انتخاب روانکار اشتباه باشد، یا اگر روانکار آلوده باشد، سطوح تماس دیگر با یک ضخامت روان کننده مناسب جدا نمی‌شوند. نواحی ناهموار می‌توانند بر روی یکدیگر برش داده و جدا شوند. سطح ازنظر پلاستیک تغییر شکل داده و گاهی صاف می‌شود.

عوامل پوسته و سوراخ شدن بلبرینگ
پوسته‌ پوسته شدن و سوراخ شدن در اوایل عمر بلبرینگ تحت شرایط زیر رخ می‌دهد:

در طول عملیات، فاصله داخلی بلبرینگ باریک‌تر از حد مشخص می‌شود.
در حین نصب عیب ایجاد می‌شود، یا بریدگی، زنگ‌ زدگی و غیره روی سطح غلتش ایجاد می‌شود.
شکل نادرست شفت یا محفظه (دایره ناقص، فرورفتگی روی سطح).
اقدامات متقابل و پیشگیرانه
از یک بلبرینگ با بار نامی سنگین‌ تر استفاده کنید.
بررسی کنید که آیا بار غیرعادی ایجادشده است.
روش روانکاری را برای اطمینان از تشکیل بهتر ضخامت روان کننده، با افزایش ویسکوزیته، بهبود بخشید.
هنگامی‌ که یک شکست در مراحل اولیه کشف شد، اقدامات متقابلی که در بالا توضیح داده شد باید پس از بررسی علل انجام شود.
ویسکوزیته روان کننده را برای اطمینان از تشکیل بهتر ضخامت روان کننده افزایش دهید. 
محصولات پیشنهادی:بلبرینگ خود تنظیم SKF
سایش
در موارد عادی هیچ سایش قابل‌ توجهی در بلبرینگ‌ ها وجود ندارد. اما ممکن است درنتیجه ورود ذرات خارجی به بلبرینگ یا زمانی که روغن‌کاری رضایت‌بخش نیست، سایش رخ دهد. ارتعاش در بلبرینگ‌ هایی که کار نمی‌ کنند نیز باعث سایش می‌شود.

پدیده‌ ها
سایش عمدتاً در اثر سایش لغزشی روی قطعاتی از جمله صفحه انتهایی غلتک و دنده، سطح قفسه، قفسه و سطح رینگ بلبرینگ ایجاد می‌شود.
سایش ناشی از آلودگی به مواد خارجی و خوردگی نه‌تنها در سطح لغزنده بلکه در سطح‌ بلبرینگ نیز رخ می‌دهد.
خراشیدگی پدیده‌ای است که زمانی رخ می‌دهد که لغزش جزئی به‌طور مکرر روی سطح تماس ایجاد شود. بر روی سطح اتصال، خوردگی رخ می‌دهد.
اگر بلبرینگ‌ها هنگام توقف یا کار کردن بار ارتعاشی دریافت کنند، به دلیل اعوجاج الاستیک، لغزش جزئی در قسمت بین المنت و رینگ بلبرینگ رخ می‌دهد.
سایش ساینده
سایش (ساییدگی ساینده) حذف تدریجی مواد از سطوح تماس غلتشی در حین سرویس است و در درجه اول به دلیل مشکلی ایجاد می‌شود که اغلب این موارد می‌باشد، روانکاری اشتباه و روانکار نامناسب بلبرینگ مانند آلودگی روانکار با کثیفی. با استفاده مداوم، سایش سطوح بلبرینگ و فاصله داخلی تغییر می‌کند که بر عملکرد صاف و دقیق بلبرینگ تأثیر می‌گذارد.

چگونه از سایش ساینده اجتناب کنیم؟
آب‌بندها را برای اثربخشی در جلوگیری از ورود احتمالی ذرات بررسی کنید.
نوع گریس را بررسی کنید.
گریس را برای ذرات خارجی و منشأ احتمالی آن‌ها تجزیه‌ و تحلیل کنید.
خرابی بلبرینگ

آسیب های بلبرینگ

اغلب اوقات، سایش واقعی ساینده به دلیل روانکاری ناکافی یا ورود آلاینده‌ های جامد رخ می‌دهد. سایش ساینده عموماً با سطوح مات مشخص می‌شود. سایش ساینده یک فرآیند تخریبی است که درنهایت بلبرینگ را از بین می‌برد زیرا ذرات سایش کارایی روان کننده را بیشتر کاهش می‌دهد. ذرات ساینده می‌توانند به‌سرعت مسیر حرکت عناصر غلتان و همچنین قفسه را از بین ببرند. قفسه بخش مهمی از بلبرینگ است. رینگ‌ها و عناصر غلتان تا حدود 60 HRC سخت‌کاری شده‌اند. اکثر قفسه‌های فلزی سخت‌کاری نشده هستند (ورق فلزی یا برنجی). در شرایط روانکاری نامناسب، قفس ممکن است اولین جزء پوشیده باشد.

خرابی های بلبرینگ

محصولات پیشنهادی:بلبرینگ تماس زاویه ای
سایش چسب (لکه‌دار)
سایش چسب نوعی آسیب مرتبط با روان کننده است که بین دو سطح جفت شونده که نسبت به یکدیگر می‌لغزند، رخ می‌دهد. با انتقال مواد از یک سطح به سطح دیگر (لکه‌گیری) مشخص می‌شود. معمولاً با گرمای اصطکاکی همراه است که گاهی اوقات می‌تواند سطوح جفت‌ گیری را خنثی یا سخت کند. گرمای اصطکاکی باعث ایجاد غلظت‌ های تنش موضعی می‌شود که می‌تواند باعث ترک خوردن یا پوسته‌شدن در نواحی تماس شود. لکه‌گیری در شرایط عملیاتی استاندار معمول نیست. سرعت لغزش نسبی باید بسیار بیشتر از ریز لغزش ناشی از هندسه بلبرینگ و تغییر شکل الاستیک در ناحیه تماس غلتشی باشد.

چگونه از سایش چسب اجتناب کنیم؟
معمولاً به دلیل روانکاری ضعیف اتفاق می‌افتند.

مطمئن شوید که گریس مناسب برای بلبرینگ استفاده‌ شده است.
مطمئن شوید که از مقدار کافی گریس استفاده‌ شده است.
فواصل زمانی تکمیل / تعمیرات اساسی سازنده را دنبال کنید.
مطمئن شوید که از آب‌ بندی کافی استفاده‌شده است.
خرابی و آسب بلبرینگ

علت‌ سایش چسب
روان کننده نامناسب یا کمبود روان کننده
آلودگی توسط مواد خارجی
اقدامات متقابل و پیشگیرانه
بررسی و بهبود روش روانکاری و روانکاری
فیلتر کردن روغن
بهبود آب‌بندی
خوردگی
اگر آب یا عوامل خورنده به مقداری به داخل بلبرینگ برسند که روان کننده نتواند از سطوح فولادی محافظت کند، زنگ‌زدگی ایجاد می‌شود. این فرآیند به‌زودی منجر به زنگ‌ زدگی عمیق خواهد شد. نوع دیگری از خوردگی، خوردگی فرتینگ است.

پدیده‌ ها
رگه‌های سیاه مایل به خاکستری در سراسر مسیرهای غلتش، عمدتاً بافاصله عناصر غلتان هم‌زمان است. در مرحله بعد، حفره‌های راهروها و سایر سطوح بلبرینگ
نواحی زنگ‌زدگی در سطح بیرونی رینگ خارجی یا در سوراخ رینگ داخلی. الگوی مسیر خوردگی به‌ شدت در موقعیت‌های مربوطه مشخص‌شده است.
خوردگی رطوبتی
آب یا عوامل خورنده در داخل بلبرینگ باعث ایجاد خوردگی سطحی به نام زنگ می‌شود. اگر مقدار آب یا عوامل خورنده زیاد باشد، روان کننده نمی‌تواند محافظت کافی برای سطوح بلبرینگ ایجاد کند که به‌زودی منجر به زنگ‌زدگی عمیق می‌شود.

چگونه از خوردگی رطوبتی اجتناب کنیم؟
شرایط آب‌بندی را بررسی کنید و از گریس مناسب استفاده کنید.

خرابی ها و آسیب های بلبرینگ

محصولات پیشنهادی:بلبرینگ خود تنظیم KOYO
خوردگی اصطکاکی
خوردگی فرتینگ زمانی اتفاق می‌افتد که یک حرکت نسبی میکروسکوپی بین رینگ‌های بلبرینگ و شفت یا محفظه وجود داشته باشد، زیرا تناسب فاصله بین این اجزا وجود دارد. حرکت نسبی باعث می‌شود که ذرات ریز از سطح به هر سطح مالیده شوند. این ذرات وقتی در معرض اکسیژن اتمسفر قرار می‌گیرند اکسید می‌شوند و به رنگ زنگ‌ زدگی تبدیل می‌شوند و ازاین‌رو اصطلاح خوردگی fretting نامیده می‌شود.

چگونه از خوردگی اصطکاکی اجتناب کنیم؟
روی سطوح از خمیر ضد خراش مخصوص استفاده کنید.
واحدهای بلبرینگ را با یک‌ فاصله دهنده پلی آمیدی بین حلقه پشتی و وجهه جانبی رینگ داخلی درصورتی‌ که قبلاً استفاده‌ نشده است، اجرا کنید.
خوردگی بلبرینگ
خوردگی ارتعاشی
خوردگی ارتعاشی در واقع به‌ عنوان سایش ناشی از ارتعاش بهتر شناخته‌ شده و درک آن آسان‌تر است. هنگامی‌که قطعات بلبرینگ در معرض ارتعاش قرار می‌گیرند، فاصله شفاف درون بلبرینگ بین اجزا به اجزا اجازه می‌دهد تا در برابر یکدیگر ارتعاش کنند که در موارد شدید می‌تواند فرسایش قابل‌ توجهی در سطوح تماس ایجاد کند. اصطلاح برینل کاذب از ظاهری می‌آید که شبیه به آنچه در آزمایش سختی برینل ایجاد میشود، به نظر می‌رسد که در آن یک توپ به یک سطح فشار داده می‌شود تا سختی آن اندازه‌گیری شود.

چگونه از خوردگی ارتعاشی اجتناب کنیم؟
از استفاده از تجهیزات ارتعاشی نزدیک به وسایل بلبرینگ در حالت توقف خودداری کنید.

خوردگی ارتعاشی

علت‌ خوردگی ارتعاشی
وجود آب، رطوبت یا مواد خورنده در یاتاقان در مدت‌زمان طولانی.
نصب غلط محفظه و شفت
اقدامات متقابل و پیشگیرانه
آب‌ بندی را بهبود بخشید. از روان کننده با خاصیت ضد زنگ بهتر استفاده کنید.
تنظیم نشیمنگاه
فرسایش الکتریکی
هنگامی‌که جریان الکتریکی از یک بلبرینگ عبور می‌کند، یعنی از طریق عناصر غلتشی از یک رینگ به رینگ دیگر می‌رسد، آسیب رخ می‌دهد. در سطوح تماس، فرآیند شبیه به جوشکاری قوس الکتریکی است.

پدیده‌ ها
سطح بلبرینگ تا حدی توسط جرقه‌های ایجادشده در هنگام ورود جریان الکتریکی به بلبرینگ و عبور از یک‌لایه روغن بسیار نازک در نقطه تماس بلبرینگ ذوب می‌شود.

ولتاژ بیش‌ از حد
هنگامی‌ که یک جریان الکتریکی از یک بلبرینگ فولادی عبور می‌کند، آسیب به سطوح تماس حتی در سطوح بسیار پایین با حرکت الکتریسیته به زمین رخ می‌دهد. در سطوح تماس، فرآیندی شبیه به جوشکاری قوس الکتریکی زمانی اتفاق می‌افتد که سطوح بلبرینگ به‌صورت لحظه‌ای به یکدیگر جوش داده شوند. همان‌ طور که بلبرینگ به چرخش ادامه می‌دهد، جوش شکسته می‌شود و گودال‌ های مشخصه‌ ای در سطوح بلبرینگ ایجاد می‌کند. آسیب دائمی به ساختار فلزی وارد می‌شود که منجر به پوسته‌ پوسته شدن زیرسطحی با ادامه کار می‌شود.

چگونه از ولتاژ بیش از حد اجتناب کنیم؟
مطمئن شوید که دستگاه‌های برگشت زمین (برس ها) به‌ درستی کار می‌کنند.
هنگام جوشکاری مطمئن شوید که اتصال زمین به‌درستی انجام‌ شده است.
آسیب ها و خرابی بلبرینگ ها
فرسایش نشتی فعلی
هنگامی‌ که جریان به‌ طور مداوم از طریق بلبرینگ در حال کار جریان می‌ یابد، حتی با شدت کم، سطوح راهرو فرسایش می‌یابد زیرا هزاران گودال یا دهانه میکروسکوپی روی سطوح ایجاد می‌شود. در موارد شدید، فرسایش جریان الکتریکی به‌ صورت فلوت سوخته در سطوح ظاهر می‌شود. پوسته‌ پوسته شدن سطوح منجر به خرابی فاجعه‌ بار بلبرینگ خواهد شد.

چگونه از فرسایش نشتی فعلی اجتناب کنیم؟
مطمئن شوید که دستگاه‌ های برگشت زمین (برس ها) به‌ درستی کار می‌ کنند.

علت‌ ها
سطح بلبرینگ با عبور جریان الکتریکی از یاتاقان تا حدی ذوب می‌شود.

اقدامات متقابل و پیشگیرانه
جریان را مجدداً جهت عبور از بلبرینگ تغییر دهید.
از بلبرینگ‌ های عایق استفاده کنید.
تغییر شکل پلاستیک
اضافه‌ بار
اضافه‌بار ناشی از بارهای استاتیک یا ضربه‌ای است که منجر به تغییر شکل یا فرورفتگی پلاستیک می‌شود.

تورفتگی
اگر بلبرینگ بتواند روی زباله‌ ها بچرخد، ذرات آلودگی می‌توانند باعث ایجاد فرو رفتگی در سطوح تماس بلبرینگ شوند. ذرات ایجاد کننده فرورفتگی نیازی به سخت بودن ندارند. آلاینده‌ها همچنین روغن موجود در روان کننده را جذب می‌کنند که می‌تواند منجر به خرابی زودرس بلبرینگ شود.

تورفتگی با جابجایی
استفاده صحیح از بلبرینگ‌ ها در هنگام ذخیره‌سازی، حمل‌ونقل و مونتاژ برای حفظ شرایط خوب قطعات بسیار مهم است. همیشه از ابزار مناسب برای رسیدگی به اجزای بلبرینگ استفاده کنید و هنگام حمل‌ و نقل و نگهداری بلبرینگ‌ ها مراقب باشید تا از آلودگی و خوردگی جلوگیری کنید. بارهای ضربه‌ای در حین نصب یا تعمیرات اساسی ناشی از تکنیک‌ های جابجایی نامناسب می‌تواند باعث آسیب به سطوح بلبرینگ شود که ممکن است هنگام چرخش بلبرینگ احساس شود.

علت‌ تورفتگی با جابجایی
علل معمولی تکنیک‌ های نصب نادرست (نیروی اعمال‌ شده از طریق عناصر بلبرینگ و رینگ‌ ها) یا ضربه شدید در سرعت چرخش بلبرینگ بسیار کم است.

اقدامات متقابل و پیشگیرانه
هنگام نصب بلبرینگ از ابزار مناسب استفاده کنید.
شرایط آب‌ بندی را بررسی کنید.
در هنگام تعمیرات اساسی حتماً از گریس مناسب و تمیز استفاده کنید.
شکستگی و ترک‌ خوردگی
به دلایل مختلف ممکن است در رینگ‌ های بلبرینگ ترک ایجاد شود. شایع‌ ترین علت، حرکات خشن هنگام نصب یا جدا کردن بلبرینگ‌ ها است. ضربات چکش که مستقیماً بر روی رینگ اعمال می‌شود، ممکن است باعث ایجاد ترک‌های ریز شود و درنتیجه وقتی بلبرینگ به کار می‌رود، تکه‌ هایی از حلقه می‌شکند. بالا رفتن بیش‌ ازحد روی نشیمنگاه یکی دیگر از دلایل ترک‌ خوردگی حلقه است. پوسته‌ پوسته شدن، که به دلایلی رخ‌ داده است، به‌عنوان شکاف شکستگی عمل می‌کند و ممکن است منجر به ترک خوردن رینگ بلبرینگ شود. همین امر در مورد خوردگی فرتینگ نیز صدق می‌کند.

پدیده‌ ها
ترک‌ها شامل ترک‌های خفیف، شکافتن و شکستگی است.
تراشه‌ها نوعی خرابی هستند که در قسمت خاصی از رینگ بلبرینگ رخ می‌دهد.
شکستگی اجباری
علاوه بر بارهای ضربه‌ ای، شکست اجباری معمولاً به دلیل تلاش برای نصب بلبرینگ‌ ها در محفظه‌ ها یا روی شفت‌ هایی با شکل نامناسب یا ابعاد نادرست ایجاد می‌شود. استفاده از ابزار نادرست یا مونتاژ بر روی ژورنال‌ های محوری که شکل نامناسب و اندازه نادرست دارند می‌تواند باعث شکستگی رینگ شود.

چگونه از شکستگی اجباری اجتناب کنیم؟
قبل از نصب، مطمئن شوید که ژورنال‌ ها اندازه مناسبی دارند.
از ابزار صحیح استفاده کنید.
هرگز از چکش روی هیچ جزء استفاده نکنید.
فرسودگی بلبرینگ ها
محصولات پیشنهادی:بلبرینگ تماس زاویه ای NTN
شکستگی فرسودگی
شکست فرسودگی زمانی اتفاق می‌افتد که به دلیل خمش چرخه‌ ای از استحکام خستگی فراتر رود، به‌عنوان‌ مثال اگر رینگ‌ های بلبرینگ به‌اندازه کافی پشتیبانی نشده باشند و تحت نیروهای خمشی در حال خدمت قرار نگیرند. یک ترک ایجاد می‌شود که سپس تا زمانی که ترک از طریق رینگ رشد کند، منتشر می‌شود.

چگونه از شکستگی فرسودگی اجتناب کنیم؟
از درست بودن نشیمنگاه‌ های بلبرینگ اطمینان حاصل کنید.

خوردگی های بلبرینگ ها

شکستگی حرارتی
شکستگی حرارتی می‌ تواند در یک رینگ بلبرینگ رخ دهد که در آن اصطکاک ناشی از لغزش باعث گرما می‌شود. ترک‌ ها در سطوح تماس ایجاد می‌شوند و ممکن است زمانی اتفاق بیفتند که بلبرینگ به‌ درستی قرار نگرفته باشد و اجزای مجاور مانند رینگ‌ های پشتی و کلاهک‌ های انتهایی آزادانه بچرخند زیرا در موقعیت خود قفل نشده‌اند.

چگونه از شکستگی حرارتی اجتناب کنیم؟
هنگام نصب یک واحد غلتک مخروطی (TBU)، مطمئن شوید که همه اجزا به‌ درستی قفل‌ شده باشند.

شکستگی حرارتی

منبع:https://www.kalasanati.com/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C-%D9%85%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%B7/640/%D8%AE%D8%B1%D8%A7%D8%A8%DB%8C-%D8%A8%D9%84%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D9%86%DA%AF-%D9%87%D8%A7



:: بازدید از این مطلب : 22
|
امتیاز مطلب : 31
|
تعداد امتیازدهندگان : 10
|
مجموع امتیاز : 10
تاریخ انتشار : دو شنبه 21 خرداد 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کوروش فنایی

بلبرینگ شیار عمیق، یکی از انواع یاتاقان های غلتشی می باشد که با توجه به طراحی و ساختارشان، بیشترین کاربرد را در صنعت دارند. این بلبرینگ ها ظاهری ساده و شیاری عمیق دایره ای شکل دارد این شیار ها با ساچمه های درشت و گرد پر میشوند و میتوانند در یک ردیف یا دو ردیف جا بگیرند و به چرخش ادامه دهند. بلبرینگ شیار عمیق در مقایسه با بلبرینگ های شیار سطحی قادر ب تحمل فشار و بار زیاد تری هستند؛ همچنین قابلیت تحمل بار شعاعی زیاد و قابلیت تحمل بار محوری کمتر از محدوده شعاعی را از هر دو طرف را دارند.

خرید بلبرینگ شیار عمیق (راهنمای انتخاب و خرید)
هنگام خرید بلبرینگ شیار عمیق باید بدانید بلبرینگ شما چه بلبرینگی است. راحت ترین روش خرید بلبرینگ دانستن کد بلبرینگ است. تمامی بلبرینگ ها دارای کد خاصی هستند که معمولا روی خود بلبرینگ نوشته می شود. شما با دادن شماره فنی بلبرینگ به فروشنده به راحت ترین روش میتوانید بلبرینگ خود را خریداری کنید. در صورتی که شماره فنی بلبرینگ را ندارید می توانید با اندازه گیری قطر داخلی، خارجی و ارتفاع بلبرینگ خرید خود را انجام دهید. شما میتوانید برای خرید بلبرینگ اطلاعات بلبرینگ را برای کارشناسان فروش ما در کالا صنعتی ارسال کنید تا شما را راهنمایی کنند. باید توجه داشته باشید که هنگام خرید بلبرینگ ممکن است به مشکلاتی برخورد کنید که در ادامه به بررسی دو مورد از اساسی ترین مشکلات مشتریان میپردازیم:

کد فنی بلبرینگ
بلبرینگ های شیار عمیق همگی با عدد 6 شروع می شوند و به این بلبرینگ ها، بلبرینگ های سری شش هزاری نیز گفته می شود. همانطور که گفته شد بلبرینگ شیار عمیق با قفسه های متفاوت و به صورت باز یا آب بندی شده تولید می شود. نوع قفسه و آب بند با پسوند در کد فنی مشخص می شود پس هنگام خرید باید کد فنی به صورت کامل و با تمامی پسوند ها اعلام بیان شود.

برند و اصالت بلبرینگ
مهم ترین نکته و دغدغه اکثر خریداران اصالت بلبرینگ است. متاسفانه در بازار ایران بلبرینگ های تقلبی بسیار زیاد شده است و مشتریان ترس خرید از کالای تقلبی دارند. راه های زیادی هست برای تشخیص بلبرینگ اصل از تقلبی که نیاز به تجربه بسیار بالایی دارد ولی بهترین راه برای خرید بلبرینگ اصل، خرید از فروشنگان معتبر است. ما در کالا صنعتی انواع بلبرینگ ها را با ضمانت اصالت کالا به مشتریان خود ارائه می دهیم.

انواع بلبرینگ شیار عمیق
بلبرینگ شیارعمیق به طور کلی به دو دسته بلبرینگ تک ردیفه و دو ردیفه تقسیم می شود. همانطور که از نام آن ها پیدا است بلبرینگ تک ردیفه دارای یک ردیف عناصر غلتان می باشد در حالی که بلبرینگ دو ردیفه دارای دو ردیف از عناصر غلتان است.

بلبرینگ شیار عمیق تک ردیفه
بلبرینگ شیار عمیق تک ردیفه بدنه فولاد ضد زنگ
بلبرینگ شیار عمیق دو ردیفه
بلبرینگ شیارعمیق به طور کلی به دو دسته بلبرینگ تک ردیفه و دو ردیفه تقسیم می شود. همانطور که از نام آن ها پیدا است بلبرینگ تک ردیفه دارای یک ردیف عناصر غلتان می باشد در حالی که بلبرینگ دو ردیفه دارای دو ردیف از عناصر غلتان است.

بلبرینگ شیار عمیق تک ردیفه
بلبرینگ شیار عمیق تک ردیفه

 

بلبرینگ شیار عمیق تک ردیفه همه کار هستند و بیشترین کاربرد را بین تمامی بلبرینگ ها دارند. این بلبرینگ غیر قابل تفکیک، مناسب برای سرعت های بالا و قوی در عملکرد هستند و به نگهداری کمی نیاز دارند. مسیر شیار های عمیق و انطباق نزدیک بین مسیر شیار ها و توپ ها ، بلبرینگ شیار عمیق را قادر می سازد تا بارهای محوری را در هر دو جهت ، علاوه بر بارهای شعاعی، حتی در سرعت های بالا ، در خود جای دهند. بلبرینگ شیار عمیق تک ردیفه به صورت آب بند شده (فلزی و پلاستیکی) یا باز و با قفسه های متفاوت (فولادی، برنجی، فیبری) تولید می شوند.

قفسه بلبرینگ شیار عمیق تک ردیفه
قفسه بلبرینگ شیار عمیق تک ریدفه

با توجه به طراحی، سری، اندازه و کاربرد، قفسه بلبرینگ شیار عمیق تک ردیفه متفاوت است. قفسه بلبرینگ شیار عمیق تک ردیفه از سه متریال متفاوت فولادی، برنجی و فیبری (پلی آمید) تولید می شوند. هر کدام از این قفسه ها دارای کد اختصاصی هستند که در پسوند بلبرینگ نشان داده شده اند. اگر پسوند بلبرینگ بدون کد قفسه باشند به این معنا است که قفسه بلبرینگ از جنس فولادی است.

بلبرینگ شیار عمیق دو ردیفه
بلبرینگ شیارعمیق دو ردیفه

بلبرینگ شیار عمیق دو ردیفه مانند بلبرینگ های تک ردیفه هستند و در کاربردهایی که بلبرینگ های تک ردیفه نمیتوانند بار وارد شده را تحمل کنند، از این بلبرینگ ها استفاده می شود. این بلبرینگ می تواند بارهای محوری و بارهای شعاعی از هر دو طرف را تحمل کنند. این بلبرینگ ها با قفسه فیبری تولید می شوند.

قفسه بلبرینگ شیار عمیق دو ردیفه
قفسه بلبرینگ شیار عمیق تک ردیفه

بلبرینگ شیار عمیق دو ردیفه تنها با قفسه فیبری تولید می شوند. پسوند قفسه فیبری در کد فنی بلبرینگ TN9 است. باید به این مورد توجه کرد هنگامی که در دماهای بالا استفاده می شود، برخی از روان کننده ها می توانند تأثیر مخربی بر روی قفس بلبرینگ شیار عمیق دو ردیفه که پلی آمید است، داشته باشند.

برندهای بلبرینگ شیار عمیق
بلبرینگ های شیار عمیق توسط کارخانه های مختلفی تولید می شوند که هر کدام دارای کیفیت متفاوتی است. به صورت کلی برند های بلبرینگ شیار عمیق به سه دسته اروپایی، ژاپنی و چینی تقسیم می شوند. بیشترین کیفیت را میان برند های بلبرینگ شیار عمیق، برند های اروپایی دارند و به طبع قیمت آن ها بیشتر است. از برند های مطرح اروپایی می توان به SKF و FAG اشاره کرد. پس از بلبرینگ های اروپایی، برند های ژاپنی کیفیت بالاتری دارند. بلبرینگ های ژاپنی نسبت به قیمتی که دارند، کیفیت مطلوبی را نیز ارائه می دهند. از برند های بلبرینگ شیار عمیق ژاپنی می توان به NACHI، NSK، NTN، KOYO اشاره کرد. در نهایت برای کاربردهایی که سنگین نیستند و به بلبرینگ فشار زیادی وارد نمی شود، بلبرینگ های چینی پیشنهاد می شود. بلبرینگ های چینی مقرون به صرفه هستند و برای کاربردهای سبک بسیار مناسب هستند. از برند های چینی می توان به DKFL و KG اشاره کرد. جهت دسترسی راحت به برندها به اول همین صحفه مراجعه کنید.

قیمت بلبرینگ شیار عمیق
قیمت بلبرینگ شیار عمیق به چندین عامل بستگی دارد که از جمله اصلی ترین موارد آن‌ عبارتند از:

ابعاد بلبرینگ: ابعاد بلبرینگ شیار عمیق، از جمله قطر داخلی، قطر خارجی و عرض، مستقیماً بر روی قیمت آن تأثیر می‌گذارد. بلبرینگ‌های بزرگتر و با ابعاد بزرگتر معمولاً قیمت گران‌تری دارند.
کیفیت و نوع بلبرینگ: بلبرینگ‌های با کیفیت بالا و برندهای معتبر معمولا قیمت بالاتری دارند. نوع بلبرینگ نیز نقشی در قیمت آن ایفا می‌کند، زیرا برخی از بلبرینگ‌ها برای شرایط و کاربردهای خاص طراحی و ساخته می‌شوند و همچنین می‌توانند دارای ویژگی‌ها و توانایی‌های مختلفی باشند. در نتیجه قیمت بلبرینگ شیار عمیق بالاتر میرود.
ظرفیت باربری: بلبرینگ‌هایی که قادر به تحمل بارهای سنگین‌تر هستند و برای کاربردهای صنعتی و سنگین طراحی شده‌اند، معمولاً قیمت بیشتری دارند.
متریال: نوع مواد استفاده شده در ساخت بلبرینگ نقشی در قیمت آن دارد. بلبرینگ‌های ساخته شده با مواد با کیفیت و مقاوم معمولاً گران‌تر هستند.
کارکرد بلبرینگ شیار عمیق
بلبرینگ شیار عمیق همانطور که گفته شد از دو رینگ داخلی و خارجی، قفسه و عناصر غلتان تشکیل شده است. کارکرد بلبرینگ شیار عمیق به گونه ای است که رینگ داخلی به شفت و رینگ خارجی به بدنه دستگاه متصل می شود. با چرخش شفت، عناصر غلتان نیز میچرخند و باعث انتقال حرکت دوار با کمترین اصطکاک می شود. در برخی از کاربردها، کارکرد بلبرینگ شیار عمیق نیازمند این است که بلبرینگ متناسب با محیط باشد. به عنوان مثال در محیط های با گرد و غبار و مرطوب باید از بلبرینگ شیار عمیق با آب بند پلاستیکی استفاده کرد تا از ورود گرد و غبار و رطوبت به داخل بلبرینگ و آسیب رساندن به اجزا آن جلوگیری شود.

مشخصات فنی بلبرینگ شیار عمیق
بلبرینگ های شیار عمیق همانطور که اشاره شد پرکاربردترین انواع یاتاقان های غلتشی هستند. بلبرینگ ها و رولبرینگ ها هر کدام دارای مشخصات و ویژگی های خاصی هستند. مشخصات بلبرینگ شیار عمیق به دلیل طراحی ساده، عملکرد مناسب و غیر قابل تفکیک، منجصر به فرد است. برخی از مشخصات بلبرینگ شیار عمیق عبارت اند از:

هم به صورت تک ردیفه و هم به صورت دو ردیفه تولید می شود.
کارکرد نرم
کیفیت بالا
تحمل سرعت های بالا
تحمل بارهای محوری و شعاعی از هر دو طرف
بلبرینگ شیار عمیق یکی از پر مصرف ترین بلبرینگ های موجود در صنایع
تحمل بار محوری و شعاعی
طراحی و تولید شیار و ساچمه به طور دقیق و تطابق کامل در حین کار
کاسه نمدهای فلزی یا پلاستیکی
مزایای بلبرینگ شیار عمیق
همانطور که گفته شد، بلبرینگ های شیار عمیق بیشترین کاربرد را دارند. همچنین این بلبرینگ ها مزیت های زیادی دارند که باعث شده تا این اندازه مورد استفاده قرار بگیرند. در ادامه به برخی از مزیت های بلبرینگ شیار عمیق اشاره شده است:

عمر طولانی
نیاز به روانکاری کم
قطعه ای ساده با قیمت اقتصادی
اصطکاک کم
عملکرد بدون صدا
ظرفیت تحمل بار محوری و شعاعی زیاد
کمپرسورها
توربین ها
همانطور که گفته شد کاربرد بلبرینگ شیار عمیق برای کاهش اصطکاک در شفت های دوار است که در تمامی دستگاه های گفته شده، بلبرینگ شیار عمیق کاربرد دارد.

معایب بلبرینگ شیار عمیق
بلبرینگ شیار عمیق در کنار مزایای متعددی که دارد، نسبت به سایر بلبرینگ ها، دارای معایبی نیز هست. برخی از معایت بلبرینگ شیار عمیق عبارت اند از:

فضای بیشتری اشغال می کند.
تحمل ضعیف بارهای ضربه ای
عدم تحمل بارهای محوری از هر دو طرف
صدای بیشتر نسبت به بلبرینگ های شیار عمیق
اجزای بلبرینگ شیار عمیق
بلبرینگ های شیار عمیق به طور کلی از چندین قطعه تشکیل شده اند. این قطعات شامل رینگ داخلی، رینگ خارجی، عناصر غلتان، قفسه و آب بند هستند. رینگ داخلی، رینگ خارجی و عناصر غلتان در تمامی بلبرینگ های شیار عمیق یکی است ولی نوع قفسه و آب بند با توجه به نوع بلبرینگ متفاوت می باشد. در تصویر زیر اجزا بلبرینگ شیار عمیق را مشاهده می کنید.

اجزای بلبرینگ شیار عمیق

ساچمه
رینگ داخلی
رینگ خارجی
قفسه
آب بند (بعضی بلبرینگ ها دارای سیل یا آب بند هستند.)
کاربرد بلبرینگ شیار عمیق
بلبرینگ های شیار عمیق پرمصرف ترین نوع بلبرینگ هستند و برای بسیاری از صنایع مختلف مناسب هستند. مطابق با این تطبیق پذیری در بسیاری از کاربرد های مختلف، آنها در طیف گسترده ای از طرح ها، انواع و اندازه ها در دسترس هستند. در اینجا نمونه ‌هایی از کاربرد هایی که در آنها می‌توان از بلبرینگ‌ های شیار عمیق استفاده کرد، آورده شده است:

موتورهای الکتریکی و ژنراتورها
کشاورزی
جابجایی مواد
گیربکس های صنعتی
پمپ های صنعتی
فن و هواکش های صنعتی
دو و سه چرخ
ماشین ها و کامیون های سبک

منبع:https://www.kalasanati.com/%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D8%AC%D9%88/1015/%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C/%D9%84%D9%88%D8%A7%D8%B2%D9%85-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C-%D9%85%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%B7/%D8%A8%D9%84%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D9%86%DA%AF/%D8%A8%D9%84%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D9%86%DA%AF-%D8%B4%DB%8C%D8%A7%D8%B1-%D8%B9%D9%85%DB%8C%D9%82ask.com/?o=1473171



:: بازدید از این مطلب : 22
|
امتیاز مطلب : 39
|
تعداد امتیازدهندگان : 11
|
مجموع امتیاز : 11
تاریخ انتشار : یک شنبه 20 خرداد 1403 | نظرات ()

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 27 صفحه بعد